Skoterköp 40-60k förslag?

exorciz

Medlem
10 feb 2014
14
0
1
Okej, jag gör såhär eftersom jag inte fick några svar tidigare.
vilken skoter för 40 000 - 60 000 kr skall jag köpa?
jag kör både led och puder/lössnö, men mest lössnö.
Tänkte vilka som är hållbara, tar sig bra och hur de är att köra :)
Helst en 2-taktare.
tack på förhand :blink1:

FrozenKing

Välkänd medlem
16 dec 2013
474
2
16
Har några skotrar som jag gillar:
Ski-doo Summit
Ski-doo MX Z 550f (min skoter)
Lynx Rave
Ski-doo MXZ 600
Polaris Switchback 600
Ski-doo Mxz Renegade

Köp ingen Polaris IQ.

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
En Crossfire skulle nog jag rekommendera i den prisklassen. Gärna en med 44mm kammar. Du borde satsa på en 800 då. Driftsäker motor och Sitter back på den. Inte Världens bästa pudermaskin men du tar dig långt sammtidigt som du åker bekvämt även i lite högre tempo efter leden. :).

exorciz

Medlem
10 feb 2014
14
0
1
okej,
men är switchbacksen något att ha?, har hört att de är ganska så dåliga utanför led.
Och har kollat på en crossfire och en iq dragon (700) bland de korta maskinerna :)
annars då? finns det några längre maskiner som funkar ? :)
tacksam för svaren.

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Detta måste ju vara den mest ställda frågan här på forumet; "jag kör både led och utanför, vilken skoter är bäst" även jag har ställt denna fråga. Det kanske viktigaste att tänka på här är vart kommer du köra? Bor/kör du där det finns en så kallad snö/pudergaranti eller kan det variera väldigt mycket?

I mitt eget fall så ser jag mig absolut inte som ledåkare utan kör så fort jag kan utanför leden, trots det så har jag en kort ledmaskin och den duger då jag bor i Sundsvall och det sällan blir mer snö här än vad en kort maskin klarar av. (Kan så klart bli utmanande också ;) )

Tänk på vad du behöver eller tycker är roligt, förklara gärna hur en dags körning ser ut. Hopp, pulka, fler familjemedlemmar som kommer åka med? Sen det här med att du vill ha en hållbar 2-t sitter helt i ägaren, bristande underhåll blir ras och tvärt om med bra underhåll.

exorciz

Medlem
10 feb 2014
14
0
1
Jag bor i uppe i norrland så snögaranti är det.
Jag ska köra med vänner och bara ha kul tex burka och gasa i puder/kanske klättra lite
Men led blir der väl någon gång då och då om man ska någonstans.
Jo underhåll är ju viktigt det vet jag ju, men vissa motorer,speciellt 800/700 håller ju olika bra.
Därför undrade jag om det finns några förslag på skotrar som inte går sönder efter några mil och ska kunna ta sig bra i snön.
Jag är ingen våldsam förare :)

Everest340

Välkänd medlem
12 dec 2012
270
0
16
Luleå
Jag bor i uppe i norrland så snögaranti är det.
Jag ska köra med vänner och bara ha kul tex burka och gasa i puder/kanske klättra lite
Men led blir der väl någon gång då och då om man ska någonstans.
Jo underhåll är ju viktigt det vet jag ju, men vissa motorer,speciellt 800/700 håller ju olika bra.
Därför undrade jag om det finns några förslag på skotrar som inte går sönder efter några mil och ska kunna ta sig bra i snön.
Jag är ingen våldsam förare :)
Så Sundsvall är inte i Norrland? Kom ihåg att Norrland är som att säga att du bor mellan gävle och Kiruna någonstans ;)

Men ja, ska du köpa 800 hade jag köpt en Arctic tror jag..verkar hålla bäst. Crossfire 800 är väl 141" eller något sånt? och det kommer nog räcka.

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Riktiga Norrland börjar vid Piteå , Sundsvall borde fan inte få kallas Norrland...

Men för att svara på din fråga.. Köp en m7 ifall du är 90% utanför leden.. Kör du 50/50 köper du en crossfire 7/800 ... Vad du än gör köp då för fan inte en skidoo eller polaris 800...

exorciz

Medlem
10 feb 2014
14
0
1
Ojdå, menade norra norrland såklart, Boden ;)
Okej ska kolla upp den.
Står väl mellan polaris iq dragon 700 07, shift 600 "136 , m7 och en crossfire :)

Last edited:

Everest340

Välkänd medlem
12 dec 2012
270
0
16
Luleå
Köp nu medans folk är gråtfärdiga pga snöbristen, så får du nog bättre pris än till hösten!

Jag hade valt m7:an, och jag kör i närheten av Boden så har nog ungefär samma körstil!

FrozenKing

Välkänd medlem
16 dec 2013
474
2
16
Jag har typ lust att begå självmord...... Så in i helvete dålig vinter! Kan nog tänka mig att många är prutbara nu. :)

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Ojdå, menade norra norrland såklart, Boden ;)
Okej ska kolla upp den.
Står väl mellan polaris iq dragon 700 07, shift 600 "136 , m7 och en crossfire :)
Jag har ägt en Iq 600 Cfi (dvs Shift fast med insprutning och bättre dämpare) och den var kanon!
Men med facit i hand skulle jag ha köpt en Crossfire 8.