skoterköp. något förslag?

Qexx

Aktiv medlem
27 mar 2008
50
0
1
arjeplog
hej.

Hade tänkt mig att köpa en ny skoter för en sådär 40-50 tusen.

skulle helst tänka mig en "allround" men kom gärna med förslag.

skriv helst för och nackdelar du vet om skoter eller vad du har erfarenhet av.

tack på förhand.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Polaris Switchback, Ski-Doo Renegade, Arctic Cat Mtn Cat 600. Arctic´en är ju en mountain men funkar riktigt bra på led, inga problem att hänga på kortare maskiner. Renegade och Switchback har jag ingen erfarenhet av.
 

Qexx

Aktiv medlem
27 mar 2008
50
0
1
arjeplog
har kollat på en switchback, renegade. och en Yamaha viper mountain -03. även provat dem. vipern är faktiskt lite små vinglig på leden, men det är inga störra bekymmer

det jag undrar över mest är nog vad det kan vara för standard fel på dessa maskiner.

har hört rykten om att switchback 800 har en tendens att få vevaxel ras. arctic cat när dimondrive släpptes så hade dom lite problem med det även efi'n har krånglat. men kom gärna med fler förslag.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Så länge viper'n sluppit pipor behöver du inte bry dig om motorn. Rengöra avgasportarna var 100mil kanske, eller när du orkar..:rolleyes:

I övrigt.

Kolla W-armen, samt nedre framdämpar fästet i boggien. Även parrallellstagen som går med stora dämparen. (Avgör snabbt vilket liv skotern har haft samt skicket på dämparna) Är dom krokiga eller tendens till att böjas har den slagit igenom några gånger.

Primärvariatorn efter sprickor, samt kolla om det finns några remräster tex i buk osv.
Sen behöver du inte bry dig om så mycket..

Vipern är en fin skoter som är bra på mycket men inte bäst på nått:aetsch:
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
hade samma funderingar för ett tag sedan och det blev en fusion 06

mycket skoter för pengarna, modernt chassi, rolig att köra mm

nackdelen är väl att den inte är så bra i snö som jag eg hade önskat men man kan inte få allt för de slantarna. antingen blir det en lång maskin med gammelchassi, mycket mil på mätaren eller en kort skoter...
 

Qexx

Aktiv medlem
27 mar 2008
50
0
1
arjeplog
Vart som lite sugen på en viper, dom går bra.

men är det någon som vet hur en ProX-R 800 -04 går i snön? på leden piskar dom många men tänkte ospårat. har bara provat på leden så vill höra hur dom går och vad dom har för för och nakdelar.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Köp Yamaha om du vill slippa allt skruvande. Vipern är ett fint köp iaf på den punkten. En fördel med vipern är att du får effekten samma ögonblick du gasar och det är nice.
 

Qexx

Aktiv medlem
27 mar 2008
50
0
1
arjeplog
jo det vet jag, i gämförelse för articat när dom kom med efi så vart gas responsen mycket sämmre.

men har så svårt att bestämma mig. Yamaha viper, Rmk 700 vertical escape 03, Prox-r 04, switchback 800 04, Ski-doo summit 800 -03. dom modellerna jag funderat mest på.
 

Qexx

Aktiv medlem
27 mar 2008
50
0
1
arjeplog
har kollat runt lite på f-modellerna, fast tycker inte riktigt om detta med EFI och Dimondrive. EFi'n har ju gjort så gasresponsen inte är som den ska sen diondriven brukar ju krångla en del vad jag vet.

Men alla skotrar har sina för och nackdelar. tycker dock om M6-m7. helt shysst körställning, tar sig bra, lite dålig gasrespons, annars fin skoter. men kom med fler förslag.

Ps. eller är det väll bara märkes nördar som säger att arctic cat inte lyckats med så mycket, men dela gärna med er av eran kunskap.