Skoterkörning i sälen 20-22 Jan

Tokigast

Medlem
11 jan 2012
10
0
1
vänersborg
Halloj,

Jag å ett par polare tänkte ta en helg i sälen den 20 till 22 (fre-sön).
Vi är från Vänersborg, jag har dock bott 3 år i Arjeplog å haft min turbo ett tag nu.
Har aldrig kört skoter i sälen innan men de måste ju finnas nån här som kört där. Vart rekomenderas det att åka?

Ledavgift å karta på statoil som vanligt fick jag höra, men ni "lokals" kanske har lite mer tips om vart man ska köra utan att va ivägen för tur grupper å så. Tex, Finns det nån värmestuga man kan åka till? Hur brukar det vara med snömängden?

Vi tänkte hålla oss till leder, iaf på dom lägre områdena, då kompisarna inte har några värstingskotrar direkt.

Ja jag är lite allmänt nyfiken alltså! Vi ska bo i tandådalen.

tacksam för all info mvh calle

ps. det är väl ingen risk för att de ska vara såhär mkt snö?

E

ejwbegysv

En trevlig långtur (20mil ToR) är Sälen-gördalen-Sälen :)

vill ni kolla in nya Polarisar så vet jag att Polaris ridersclub är i området den helgen... själv är jag i gördalen och pumpar puder..

Back_Man

Välkänd medlem
11 nov 2008
232
0
16
Sälen (Rörbäcksnäs)
Värmestuga finns de i tandådalen. Snömängden har jag ingen aning om, har inte åkt nåt i vinter än.
Jag och några till körde i en ravin bakom hundfjället för nåt år sen och där va de helt orört och vi va helt själva.

Tokigast

Medlem
11 jan 2012
10
0
1
vänersborg
Okej! tack =) de ska jag skriva upp!
aha va kul! hehe då får man se om man kan försöka köra ifrån nån nya polaris då höhö ;D

back_man: okej, ja de låter inte helt fel! jag tar mig säkert dit men en av kompisarna har en gammal exiter eller nått, å ska man behöva börja gräva fram den skotern så lessnar nog mina icke norrlännigs kompisar =P Men tack för tipset!

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Jag och några kompisar var och åkte i Sälen i helgen och det är nog med snö för att åka led men inte nog för att ha kul i terrängen.

Det ligger ca 6 dm uppe på Sälenfjällen och ganska mycket mindre nere vid byn.

Lederna är finast vid foten av fjällen men det är ganska OK uppe på fjällen också dock kan det förekomma lite sten men inte så farligt mycket.

Kan rekommendera leden runt Hundfjället, mot Rörbäcksnäs/Vålbrändan. Man åker då runt hela Hundfjället, först kommer man till en våffelstuga belägen vid sidan av Hundfjället, sedan kommer man till en soppstuga uppe på fjället. Följer man sedan leden framåt kommer man upp på fjället där Högisbackarna är.

Därifrån har man 2 alternativ.

Man kan endera åka "vänster", mot Tandådalen. Det är ca 1,5 mil led tillbaka till Tandådalen därifrån. Man kommer då tillbaka dit man började.

Man kan även åka "höger" uppe på fjället mot Lindvallen/snögubben. Därifrån fortsätter man sedan mot Mickelsbo. Från Mickelsbo åker man sedan mot Sälen men tar av mot Lindvallen när leden vinklar neråt mot byn.

Det kanske låter jävligt invecklat men det är väldigt bra skyltat så det är lätt att hitta.

Jag ska försöka leta reda på en karta här på nätet så kanske jag kan rita ut färdvägarna jag beskrev.

Finns även en led mot Stöten men där vet jag inte hur snötillgången var. Vi åkte förbi Stöten i bil och där var det mycket mindre snö än vid Tandådalen/Hundfjället så risken finns att det Stötenleden är dålig.