tack för svar =)
här föjer mitt mail jag skickade åt ordförande:
Hej! har ett förslag ang en led från torneträsket vid abisko över fjällen till norska insjön Altevatn.
varför de skulle vara bra både för svenskar och norskar är att man får prova andra fiskevatten osv. De som har stuga på norska sidan kanske tar skotern över till abisko och handlar eftersom att man måste ta bilen 1 timma till närmaste affär. både svenskar och normänn kan komma att käna på detta. låt oss säga att esso macken i bardu på norska sidan säljer fiskekort till torneträsk och att macken i abisko säljer fiskekort till altevatn också. de tjänar ju både noska stadskog och svensa markägare på. Kan ju vara kul för svenskar att se annan fin natur och andra fiskevatten, samt kul för normännen att fiska, handla och köra lite skoter i dom svenska fjällen.
jag har tittat på en karta där man kan se att de inte alls är någon avanserad sak att göra en led genom dalarna över till altevatn.
de flesta svenskar vet väll vad som gäller på norska sidan och jag tror inte att de kommer misbrukas något. detta har ju funkat tex ner till sulitelmabyn på norska sidan samt genom förbudsområden i de svenska fjällen. ta en funderare på om detta skulle kunna gå att genomföra.