Skoterklubb på internet!

Mikael Berntsson

Snowmobile Test Crew
4 nov 2008
46
0
1
Solberg
Efter disskusioner om SSCO:s artikel i SR nr 2
Kom ihåg!
Ålder är bara en siffra.
Gubbe blir man inte med åldern.. utan genom sina åsikter och tänkande

Självklart måste vi organisera oss om något ska ske!
Tyvärr är ju inte dagens ungdomar lika aktiva inom organisationer och klubbar som gubbarna från 60 o 70-talet är... (därav oxå problemet)

Internetforum är som många säger inte stället att gnälla på om något ska ske... MEN de har hittills fyllt en väldigt nyttig funktion och det är att väldigt många har fått upp ögonbrynen för detta och följer ämnet!
Internet är vår tids samlingspunkt, klubblokaler är gubbarnas.. vi har dock fördel att nå ut till MÅNGA fler och att information kan utbytas i ENORMT mycket högre hastighet än gubbarnas månads- eller årsmöten... ett mycket bra vapen!

Tänkte att vi tillsammans alá Linux kan organisera en hemsida som fungerar som vår samlingspunkt?
(ingen av oss är väll särskilt intresserad av att sitta i någon kass klubbloka o dega? Intresset att ta sig dit självdör ju med tiden.. Men internet sitter vi ju beviserligen o hänger på!)

• Den skulle tex kunna byggas upp lite grand som wikipedia och linux.. det stora användarantalet gör lite per person men mycket tillsammans.
  • Tex kan alla få lägga förslag som sedan alla kan rösta om och betygsätta, på så sätt sållas de sämre bort automatiskt och vi får en användaruppbyggd policy.
  • Givetvis ska medlemmar registreras med publika uppgifter och en medlemsavgift (som kan hållas rätt låg pga att nätet är ett gratis distributions sätt). Medlemsavgiften ska sörja för webbhotel, domän och någon/några (genom röstning) samordnare för sidan...
  • Medlemmsavgiften kan oxå gå till att organisera oss för att kunna föra röster på deras stormöten... om och vad som ska sägas kommer såklart att styras av oss alla genom röstning.
Har vi bara denna sida behöver vi inte organisera eller planera så mycket initialt utan det styrs upp automatiskt med tiden! Att dra igång en "vanlig" storklubb med möten och samla folk o skriva protokoll o ta fram en policy... jäklar va tid o arbete!
Då är vi ju inte igång förens till jul.. nästa år! Om ens det.

Vi söker:
- Kodare för att koda sidan
- Personer med föreningserfarnhet för att kunna starta en korrekt klubb med papper etc etc

Hänt:
- Sponsrat webbhotell är upplagt och klart från Etech.
- Sida ligger nu uppe med Joomla instalerat..
STORT tack till Daniel Brorson på Etech

Skall försöka komma på hur detta joomla funkar nu o bygga ett anmälans system så vi kan få lite folk att komma igång o jobba med sidan!

-Design och layout förslag är oxå på G

micke@tobe.nu

Last edited:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Micke

Bara det inte endast kommer att handla om "Friåkning hit å dit"...
...Sverige behöver en stark skoter organisation som så att säga ser på frågan "Snöskoter" utifrån en helhetssyn och som i så fall skall föra talan över/för hela skoter sverige, inte bara i ex vis Jämtland med deras lokala problem osv.

..Om det är ungefär så du tänkt dig det hela så kan du lungt räkna med mig
som medlem ! :ciao:

Vart anmäler jag mig.... ;)

Dock är jag totalt data okunnig. :(

.

Last edited:

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
jag betalar väldigt gärna en medlemsavgift till en sådan klubb!

du gör ett superjobb micke_tobe !!! hatten av för dig!

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
59
Luleå
arcticcat.forum24.se
gubbarna från 60 o 70-talet ...
Tack för den du, den värmde........
Från en "Gubbe" född 1966:ciao:

Vet inte om detta är som att svära i kyrkan, men här finns lite tips ang. bildande av klubb http://www.snofed.se/blankettarkiv/Lathund-fr-bildande-av-skoterklubb.pdf

Här är förslag på en programvara som inte behöver så mycket kodande, finns säkert fler där ute men den här är ju i Wiki style http://info.tikiwiki.org/tiki-index.php

Annars kan ju PhpNuke vara ett alternativ http://www.phpnuke.org/

Sen vill jag passa på och tips om ett bra/billigt webhotel http://www.manufrog.com

Lycka Till:rock:

Last edited:

Mikael Berntsson

Snowmobile Test Crew
4 nov 2008
46
0
1
Solberg
Tack för den du, den värmde........
Från en "Gubbe" född 1966:ciao:
Som jag inledde med.. "Gubbe" är man inte av åldern utan har använts i sammanhanget mer av deras åsikters skull under SSCO inläggs debatt. :)
Förresten är jag väll nästan snart gubbe i sammanhangen själv oxå haha..
Det jag egentligen menar är att föreningar och klubbar var en HELT annan sak på 60 o 70 talet än vad de är idag... så det är en ENORM skillnad på intresse och engagemang.
Det krävs något nytt som ligger rätt i tiden för att kunna engagera dagens folk.. de klubbar som finns idag, om de ens försökt, har TOTALT misslyckas med att fånga "vårt intresse ialf.
Tack för JÄTTE bra tips!!!

Det var en kommentar om innehållet... som jag skrivit i det första inlägget är ju grundidén att medlemmarna själva får rösta sig fram till den policy som ska drivas.. och då är ju ALLA sorters frågor välkommna att tas upp.
Även att förbjuda friåkningen antar jag (även om jag inte tror att det får så många röster)

Medlemskap får sedan lösas när sidan står klar!
Med det behövs mycket hjälp för att komma dit...

Detta har hänt:

- Sponsrat webbhotell är upplagt och klart från Etech.
- Ett grafiker-team har anmält intresse för layout (ej bestämt någotn ännu dock)
- Den första sidan kommer innehålla information om vad projektet går ut på samt ett verktyg att kunna anmäla sitt intresse och kunnande för att ingå i utvecklingsarbetet för sidan.
-Kollar på att lägga upp ett utvecklingsforum samt en subversion-hanterare.

Förslag på olika utvecklingsverktyg:

- Joomla - http://www.joomla.org/
- TWiki - http://twiki.org/

Vet många som jobbar i Joomla men känner inte till det andra något själv?

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Är självklart med! Kan den som har har bra förslag på namn lämna dessa här?
Kanske en tävling på bästa förslag om vad organistionen/klubben ska heta.

Har helt klart fått tre nya idoler, Mikael Tarander på Snowmobile och Bröderna Berntsson på ToBe.:rock:

Har numer inga som helst funderationer på vilket nästa skoterställ blir :D och Snowmobile lär jag knappast sluta läsa.

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Skall man satsa pengar på någon förening/klubb mera än på den man bor nära så är detta klockrent!
Jag är tyvärr kass på hemsidor och sånt. men söker man hjälp här så håller jag koll.

Last edited:

malmtåget

Ny medlem
10 nov 2008
2
0
1
malmberget
Tjena "gubbar o gummor" det här låter bra som tusan :). Någonting måste vi göra! för nu pratar dom som inte vet va det handlar om...24HK...sämre fjädring och asfalt matta :evil:.