SKOTERMATTA

POLARIS SKS

Välkänd medlem
28 okt 2011
310
0
16
BODEN
Hej jag har en polaris sks 500 kan man sätta på en 44mm högkamsmatta på en sån maskin och vad kostar det,

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Kommer den att orka, blir min fråga... Du har ca 72 hk (eller hade som ny) och det är betydligt tyngre med så höga kammar. Dessutom bygger ju framkomligheten på en högkamsmatta på förmågan att skyffla snö, något som kräver överskott på effekt. En 600 är på gränsen med dessa mattor, och då har du 110-120 hk att spela med.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Kommer den att orka, blir min fråga... Du har ca 72 hk (eller hade som ny) och det är betydligt tyngre med så höga kammar. Dessutom bygger ju framkomligheten på en högkamsmatta på förmågan att skyffla snö, något som kräver överskott på effekt. En 600 är på gränsen med dessa mattor, och då har du 110-120 hk att spela med.
Jag vet flera som kör 51mm på Forest fox, men det kanske inte är så kul..
Är det verkligen så lite att åka med?! :)

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nja, jag menar mer att en högkamsmatta fungerar utifrån lite andra förutsättningar än en lågkamsmatta. Det är ju inte bara kammarna som skall greppa med sitt mönster, mattan skall skyffla snön bakåt och på så sätt skapa drivkraft framåt. Vidare blir en sådan matta betydligt mer tungdriven även vid vanlig körning.

Just nu skall "alla" ha 44mm kammar på sina nya skotrar - det många inte tänker på är att det handlar om skotrar på 120-150 hk och då finns det andra förutsättningar att använda den typen av matta, om man nu tex tänkte ha den för lössnökörning.

En bra regel är att titta på de fläktversioner av "mountainmaskiner" som finns/fanns, de hade ofta kanske 345 eller 365 mattor med 32 eller 38 mm kammar - alldeles fullt tillräckligt och i jämförelse med den som satt original på en Indy 500 så är det ju ett otroligt framsteg. Den skall ju gå att köra led med också, och helst inte dra 4 liter milen, något som är tråkigt när man inte får prestanda för bränslet.

Så tänker jag i alla fall. :)