Skoterminnen..

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Nu så här innan säsongen blir det mest fråga-svar-tycka tilltrådar här..

Så, nu en tråd där det bara är att ösa på och berätta och beskriva trevliga minnen på, vid, under eller över skotern ; b Till exempel när du klippte Suptallen i Vittangi eller var "så här nära" att sänka skotern i meterdjupt iskallt havsvatten..
 
E

ejwbegysv

Fast i en bäck...

En kort en för att få igång tråden :
Året var nog 1995 och skulle precis slå om till 1996... 2 unga grabbar susar fram på en Ski-doo Everest 464, målet för nattens resa var en by ca 6 km bort där vi skulle se på de otroliga fyrverkerierna som dom brukade bjuda på..

Problemet med denna resa var att kvicksilvret hade fastnat på minus 26 grader och skoterns skick var lite undermåligt. Med ett litet glödande lyse så var det inte lätt att se underlaget... Whoops en bäck.. De två små bladfjädrade skidorna borrade sig djupt ner i bäcken.

De 2 grabbarna var av den mindre sorten som inte orkade lyfta en stor sportmaskin som Everesten..

Efter några timmars slit så kom de dock lös och brummade vidare mot byn (nu med 2 avbrutna skidor) för att se himlen explodera... Enda problem var att festen var slut och det stod nu 1996 på almanackan..

Summa summarum.. Kör du Everest.. starta i tid! :eek:
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Silverpilen

Dom flesta roliga minnen (i.a.f. så här i efterhand) har jag från min första skoter, en Yamaha SW 440 a.k.a. "Silverpilen".

1. Jag och några kompisar tyckte att det var kul att testa hur långt vi kunde sladda genom en kurva på en upplogad väg, tyvärr var jag värst vilket ledde till att jag kom ut på bredden på raksträckan efter kurvan.
Där var isen inte lika blankpolerad så mattan högg fast och det högra fotsteget fungerade som en katapult för mig, några meter bort landade jag på ryggen och fortsatte glida i den ställningen medans jag såg skotern rulla 3-4 varv mot mig. :eek:
Det gick dock bra eftersom att jag gled längre än skotern, och allt som hände med den var en spricka i rutan och ett avbrutet tändstift(!). :D
Bara att dra igång och köra hem på ett stift...

2. Nästa scen utspelar sig på gensjösjön där det tidigare brukade köras dragracetävlingar, den här gången var det dock en värre maskin som skulle testas toppfart på: en kompis SW 300 i vilken vi monterat 440-motorn från en reservdelsskoter som jag köpt. Dessvärre så var någon axel böjd (eller något obalanserat) så den vibrerade så att man med nöd och näppe kunde hålla sig kvar...
Han vågade inte köra så fort med den så jag fick agera kamikaze-pilot och lyckades pressa upp den i 80km/h. Det blev tydligen för mycket för den gamle trotjänaren så efter att jag stängt motorn vägrade den att starta igen.
Motorn gick runt hur bra som hellst så vi skruvade bort tändstiften för att kolla gnistan, kompisen ställde sig och höll stiften mot toppen och jag drog i snöret.
Då sprayades en ordentlig dusch bensin upp genom tändstiftshålen och lämpligt nog låg stiften där ovanför och gnistrade... :rolleyes:
Lågan blev ca. 1,5m och kompisen fick det ordentligt hett om öronen, det gick dock bra och ingen fick några bestående men.
Av någon anlening fick vi inte gång skotern utan vi lämnade den för att dra hem den senare, några timmar senare när vi kom tillbaka startade den såklart direkt och gick precis som förr igen. :mad:

Ja, det finns ju fler historier men jag tror att det räcker för den här gången, nu har vi moderatorer visat hur man gör så jag hoppas att vi får läsa fler roliga berättelser från er alla!
Är ni riktigt duktiga så kanske det blir en godnattsaga till... :D
 
E

ejwbegysv

Ingen mer? Man vill ju få dagarn att gå lite fortare i väntan på snön...

Skriv något kul så man har lite att läsa!
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Ok jag kan ta en...

För några år sen var vi ute på isen och körde "ungefär där älven övergår till havsvik", vilken kan ge en del skumma isfenomen...

Jag ligger som 3:e skoter snett bakom min kompis då jag helt plötsligt bara ser skotermatta i ögonvrån! -Va?
Isen vi åkte på var bara en ca 1cm tjock skorpa över flövatten, polarns ena skida hade gått genom, men när den kom till framvagnen så tog det tvärstopp och maskinen slog en regelrätt kullerbytta!
Tvärstannade förståss men gick själv genom med mattan så det var hissade trottlar för att ta sig de kanske 100 metrarna till "fast" is...
Sen började bärgningen...först tippa vi runt maskin och insåg att det va nog dumt att prova starta just direkt (vatten rann ur luftburken) så vi började kånka och dra den mot land...vi var väl en 4-5 grabbar som slet, under vattnet var isen alldeles blank och isskorpan bar ju inget...blött o. kallt var det! Speciellt när man halkade ;) Väl uppe på fast is konstaterades att maskin klarat sig riktigt bra! Böjd styrstång, ett stift som åkt genom huven samt nån mer mindre spricka runt lyset. Efter lite dränering så starta den snällt ock kunde puttras därifrån på en cylinder (stiftet genom huven gjorde tändhatten till pussel) till närmsta väg! Skotern i fråga var en Lynx GLS 3600 - "Finskt pansarstål"! :) Föraren klarade sig även han med nåt blåmärke och ev. nåt litet skrubbsår!
Vi andra tog oss hem för egen maskin, behöver det sägas att man har väl varit varmare om fötterna? :)
Väl hemma får jag höra att en annan kompis (som också var med vid bärgningen) har, i brådskan att komma hem och värma sig, dånat rakt över en betongsugga med sin SS 440 så den fått sig en riktig vridning!

Lynxen på rygg i vattnet
Den "något justerade" SS 440'n!