Skotermotor till racingbil?

Johan_S

Medlem
11 dec 2011
6
0
1
Mellansverige
Hej!
Nu har vi i vårt racinggäng fått tag på ett spännande projekt som vi behöver lite tips och råd angående! Normalt sätt kör vi mycket cross, isbil och skoter såklart men nu har vi fått tag på ett gammalt racingprojekt från ett större universitet. Det är en rörram för en racingbil liknande en gokart som tidigare gått med Suzuki GSXR 650 motor, MC-motor alltså.

Vi har ingen motor just nu utan måste själva komplettera med detta, och det råkar finns en Polaris Indy 650 RXL som är förgasarkonverterad att tillgå (skotern i rel. dåligt skick)

Så därför undrar jag om det finns tips, råd eller erfarenhet gällande att använda en skotormotor för som är bakmonterad på en 150kg "rallykaross"? Hur skulle resultatet bli gällande körbarhet och upplevelse? 2-taksvrål och 100 hästar låtter trevligt! Alternativet är en komplett mc-motor inklusive växellåda med kedjedrift till bakaxeln.

Hur skulle en smart lösning för kraftöverföringen se ut om vi använder en komplett skotermotor?

Tack för lite mer information! I helgen ska det mätas för att se om allt går ner i karossen. Tips?
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
jag skulle bygga precis som de ser ut på skoter i sånt fall där du drar kedjan som du har i kedjehuset ner till bakaxeln dock har ja ingen aning om hur variatordriften blir men skulle säkert bli grymt om man får till det.
 

Johan_S

Medlem
11 dec 2011
6
0
1
Mellansverige
jag skulle bygga precis som de ser ut på skoter i sånt fall där du drar kedjan som du har i kedjehuset ner till bakaxeln dock har ja ingen aning om hur variatordriften blir men skulle säkert bli grymt om man får till det.
Låter som en bra idé, misstänker att det blir ett helt annat motstånd med etc isdäck på is jämfört med matta på snö så det blir spännande och se hur man kan lösa detta. Ska som sagt mäta i helgen, blir det ett stort "paket" med motor, variator och växel? Tack för feedback!
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Tror inte du måste vara orolig över däcken och Variator. Många kör ju isdrag med dubb och det funkar ju:)

Vilket material är en gammal Polaris bulkhead byggt i? Enklast måste ju vara att stoppa ner hela bulken i bilen med rätt avstånd till bakaxeln. Då är ju alla axelavstånd rätt, och ni kan köra på original remmen.
 

Johan_S

Medlem
11 dec 2011
6
0
1
Mellansverige
Tror inte du måste vara orolig över däcken och Variator. Många kör ju isdrag med dubb och det funkar ju:)

Vilket material är en gammal Polaris bulkhead byggt i? Enklast måste ju vara att stoppa ner hela bulken i bilen med rätt avstånd till bakaxeln. Då är ju alla axelavstånd rätt, och ni kan köra på original remmen.
Bra idé! Toppen! Det är en ganska kompakt rör-ram så det ska mätas och fixas. Det är precis dessa tips jag är ute efter, smarta lösningar gör det enklare att komma igång och underhålla monstret! :eyebrows: Tack!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.828
862
113
Kramfors
Variatordrift kommer funka perfekt. Skotermotor med variatordrift har kört i många år i sidovagnsroadracing med bra framgång. Där har dessa 800-900cc tvinn skotermotorer tävlat mot 1300cc 4takt så nog funkar det bra alltid!