Skotern är svårstartad och blir sur..

alker

Medlem
7 jan 2009
20
0
1
Bollnäs
Hejsan! Har ett problem med min skoter och är tyvärr väldigt okunnig.
Det är så att skotern (Lynx Endruo 494) är ganska svårstartad, måste ha full choke. När den äntligen startar så lägger den av efter ett tag. Då får man starta om och varva lite ( med choken av). Sen lägger den av :afraid:, och så får man hålla på så ett tag. Tills den är tillräckligt varm så man kan köra. Men.. ofta så blir den sur mitt uppe i det hela vilket gör den väldig trögstartad. Vad är det för fel? Någon som har en aning..? :confused:

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
34
Du har väl 3 lägen på den choken?

Isåfall, nästan direkt den startar så lägger du i mittenläget.. För på full choke så surar den ju ner sig efter ett tag på tomgång..

När det var kallt ute, (-25) så fick jag dra nästan 10 gånger på min Enduro 700...

Svårstartad även när den är varm?

Buffy

Aktiv medlem
5 jan 2009
54
0
1
Hade samma problem med min förra skoter en racing 440. Var totalt hopplös att få att gå riktigt. Men efter en ombestyckning så funkade det klockrent. Men det var ju som sagt en 440 och dom brukar ju kunna leva sitt eget lilla liv. Men det var exakt samma tendenser där...så att ja kanske...

Belosmannen

Aktiv medlem
29 jan 2009
62
0
6
När jag köpte Enduro 494:an så hade jag lite problem att få till det med starten, antingen surade den ner sig eller så fick jag rycka tills armarna var som gummisnoddar.

Fick ett tips av en Lynxmekis, prima 3-4ggr, håll full gas och ryck i snöret !

Funkar skitbra, startar den inte på första så startar den på andra oavsett kyla ute. Polarn hade samma problem med sin 494:a, kör samma trick och den startar åxå lika lätt.

När den slagit igång och kanske vill stanna, prima en gång extra eller knäpp upp choken ett steg någon sekund så går den fin fint sen.

Kostar inget att Testa !