Efter sista svängen med skojtern så märkte jag att den vill på att dra när den står på tomgång, man får hålla på bromsen för att den inte ska knata iväg.
Har kollat runt lite med bekanta som kan lite om skotrar (då mina kunskaper är minst sagt begränsade) och även varit i kontakt med märkesverkstad. Fick tipset att kolla insugningsgummina och lågfartsmunstyckena.
Har gjort en okulärbesiktning av gummina och dom ser ganska slitna ut, spricker mest överallt... Har förstått efter att ha läst bland annat här att dessa gummin är en svag punkt på brp.
Hörde med lokale handlaren vad dessa går lös på och ett par original ville dom ha 1100:- för, kollade på nätet och såg då att vissa förordade aluvarianter istället, hittade dessa för 1350:- + frakt från Finland och började fundera på om man skulle skruva dit dom istället för att eventuellt slippa samma problem i framtiden.
Om man byter till alu, är det något annat som man måste göra, eller är det bara att byta och köra??
Är dom bökiga att byta själv eller behöver en motor analafabet hjälp med dylik operation? Bytte på Yamahan jag hade tidigare utan problem, på den här såg det vid första anblicken lite knökigare ut...
Maskinen ifråga är en x-trim 550f -09
Har kollat runt lite med bekanta som kan lite om skotrar (då mina kunskaper är minst sagt begränsade) och även varit i kontakt med märkesverkstad. Fick tipset att kolla insugningsgummina och lågfartsmunstyckena.
Har gjort en okulärbesiktning av gummina och dom ser ganska slitna ut, spricker mest överallt... Har förstått efter att ha läst bland annat här att dessa gummin är en svag punkt på brp.
Hörde med lokale handlaren vad dessa går lös på och ett par original ville dom ha 1100:- för, kollade på nätet och såg då att vissa förordade aluvarianter istället, hittade dessa för 1350:- + frakt från Finland och började fundera på om man skulle skruva dit dom istället för att eventuellt slippa samma problem i framtiden.
Om man byter till alu, är det något annat som man måste göra, eller är det bara att byta och köra??
Är dom bökiga att byta själv eller behöver en motor analafabet hjälp med dylik operation? Bytte på Yamahan jag hade tidigare utan problem, på den här såg det vid första anblicken lite knökigare ut...
Maskinen ifråga är en x-trim 550f -09