Skotern går dåligt! Blöddrar, avgassmällar, låg tomgång mm..

moonman11

Medlem
6 feb 2010
6
0
1
Innan jag kör iväg skotern till verkstan så tänkte jag kolla ifall det finns nån som kanske sitter inne med nåt tips.. Har en Yamaha VMAX 600 1999.

Ställde undan skotern i påskas förra året. Till midsommar så skall vi flytta på den så drar igång den och den går då inte riktigt rent. När jag gasade för att få iväg den så blir det världens avgassmällar. Fick då tips om att det garanterat är stiften men då skotern står 40mil hemifrån så har det inte blivit av att byta dem förrens igår. Första sekunderna efter bytet så lät det som den gick perfekt men icke..

Den började igår med att gå på extremt låg tomgång. Under 500varv vilket den aldrig gjort. Snarare tvärtom då tomgången har vart ganska högt ställd. När man gasar så kommer avgassmällarna igen. Dock igår när jag körde på så över 5000varv så gick den precis som den skall. Svarade snabbt osv så tänkte det funkar ju kanske ändå över helgen iallafall.
Idag var jag iväg o köpte färsk soppa ifall det kunde tänkas vara ett problem men nu blir det bara värre o värre. Fortfarande extremt låg tomgång och den svarar ännu sämre på gaspådrag, blöddrar, avgassmällar. Dessutom så vill den nu inte längre varva upp och kommer inte över 5000varv. Var precis så den gick framåt.

Har sökt med ljus o lykta på nätet efter tänkbara förklaringar men efter att den nu inte ens kommer över 5000varv så tänkte jag det troligen är något värre så frågan är ifall det finns nånsuperlösning eller om får krångla iväg den till verkstan?

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Sv: Skotern går skit! Blöddrar, avgassmällar, låg tomgång mm..

Är motorn riktigt varm? en yamaha jag hade gick sådär piss innan den kom upp i arbetstemp. Men det kan ju också vara så att då skotern stått så har det bleve avlagringar i förgasarna, som täpper igen munstyckena.

Annars kan du ju snabbkolla så inte shoken hängt sej.

MVH

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
519
1
18
Umeå

det är inte så att du har montera styrhöjare lr så?
om du har gjort det så kan det vara att systemet T.O.R.S jävlas för dig.

men kan vara som alla andra säger oxå.. bensinen förgasarna och tanken.. yamaha är känslig på gammal bensin. försvinner oktanen så e det som vatten nästan. munstycken sätts igen osv

moonman11

Medlem
6 feb 2010
6
0
1

Jag tackar för tipsen. Har tankat ny bensin och tom testat att koppla ur TORS som jag såg tips om men inget har hjälpt. Har ej tagit bort förgasarna då jag hade en liten förhoppning det kunde finnas annat att göra men jag får bita i det sura äpplet o skall göra ett tappert försök nästa gång jag åker upp till stugan o ta bort dem o rengöra dem. Det var -20 idag och har bara kallgarage utan el att vara i så jag fixade inte vara ute o meka några längre stunder samt att vi måste åka hemåt. Stort tack ändå för tipsen och jag håller tummarna att det räcker med att rengöra förgasarna.

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
519
1
18
Umeå
tänkt även på att du ska ha likadana tändhattar på alla 3 cyllar. har du olika så blir det fel motstånd i tändningen eftersom stiften gnistar vid samma tillfälle hela tiden..

själv så hade jag gjort det misstaget på min MM

Alex_x

Välkänd medlem
22 jan 2009
206
0
16
Skärvången
Tycker att de låter som att choken har hängt sig...

min mm ger oxå avgasmällar då den e kall om man inte tar det lite varligt och håller jämn gas och chokar lagfomt mycket innan den kommer upp i arbets temp, men om choken har hängt sig så kommer den säkert inte upp i över 5000v, prova med att starta den utan choke och titta om den är lika lättstartad som med choke.

moonman11

Medlem
6 feb 2010
6
0
1
Det bidde ett besök på verkstan. Med mer tid och framförallt ett varmt garage hade jag gärna testat själv dem tips jag fick och dem hade troligen löst det hela. Det var en väldigt skitig förgasare som nu är rengjord, stift som trots jag bytte dem ändå var förstörda samt en tändstiftshatt som var kass och gjorde att den i princip inte tände alls på en cylinder. Lite fattigare men mycket gladare så går den som ett spjut igen. :)
Nu önskade man bara att man hade en matta med lite högre kammar så det gick åka överallt då det är så extremt mycket snö..

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
519
1
18
Umeå
Det bidde ett besök på verkstan. Med mer tid och framförallt ett varmt garage hade jag gärna testat själv dem tips jag fick och dem hade troligen löst det hela. Det var en väldigt skitig förgasare som nu är rengjord, stift som trots jag bytte dem ändå var förstörda samt en tändstiftshatt som var kass och gjorde att den i princip inte tände alls på en cylinder. Lite fattigare men mycket gladare så går den som ett spjut igen. :)
Nu önskade man bara att man hade en matta med lite högre kammar så det gick åka överallt då det är så extremt mycket snö..
ja se där.. nu hade jag rätt så mycke rätt ändå om tändhattarna. haha..
jag höll på att bli tokig då jag hade fel på min redtopp motor oxå så jag vet hur det är. vara bara tur att ÅF kom ihåg att jag bara hade köpt en tändhatt ist för 3st likadana.