Skotern gör avgassmällar...

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Hej!

Jag har en Arctic Cat Cougar 89a som ger ifrån sig avgassmällar ibland då jag är ute och kör.

Vad beror dessa avgassmällar på? Det är då en smäll som låter som ett gevärskott och det blir en svart ring i snön efter.

Just före den smäller till så är det som att motorn kvävs. Efteråt har den en tendens att bli svårstartad.

Den började bete sig så här då jag bytt variatorrem... tändstiften är även dom nybytta.

Tacksam för svar

MVH/Nicklas.

kaarnavuo

Medlem
20 nov 2010
22
0
1
Uppsala/Ludvika
Är det elektrisk insprutning eller förgasare på den? Har du en förgasare så kan det vara läckage i bränslepumpen som gör att soppa läcker in i vevhuset via vaccumslangen och vidare ut i avgassystemet. Att han blir svårstartad kan då bero på att soppan som ligger i vevhuset surar ner stiften.

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Det är förgasare på den.

Ja så kan det ju tänkas vara, Hur kan man se att det ev skulle vara ett läkage i bränslepumpen då?

den går som vanligt i övrigt och drar inte mer bensin än vanligt och är lättstartad. det var efter att jag hade bytt variatorrem som den började göra avgassmällar, men det är inte ofta den gör det... Idag Fredag då min bror var ut och körde så välte han omkull med skotern och efter det så blev det en avgassmäll. Det blir avgasmällar då man kört sakta efter leden länge...

Jag ska kolla stiften imårrn iaf och se hur dom ser ut, Vore tacksam för fler tips!

MVH/Nicklas.

Ferm

Välkänd medlem
29 dec 2007
316
0
16
nor
blås i nippel till vaccum ingången till pumpen läker det då så får du köpa en ny packning

hittanemoo

Välkänd medlem
22 aug 2010
374
0
16
luleå
Lånar tråden lite, har nästan samma problem på min rmk 700 01, den ger också avgassmällar och kan komma igång först vid 6000 (maxeffekt), men det står helt still för mig vad det kan vara eftersom jag rengjort(körde med tryckluft) förgasarna, nya tändstift, insugsgummin (mkt fint skick), bestyckat den helt orginal, sen ställde jag upp bränsleskruven ½, då drog smällandet ner lite. som sagt, vet någon felet?

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
är det inte så att den tänder för sent? att tändningen är fel inställd på den kanske? nog händer det sånt också, då den tänder för sent tänder den i avgasröret och effekten är nästintill obefintlig då också och kan förklara att den nästan dör. Det kan ju bero på flera saker i tändsystem, tex kan det vara brott i kabel och tar i godset mellan boxen och plattan, samt kabeln mellan stift och spole

hittanemoo

Välkänd medlem
22 aug 2010
374
0
16
luleå
Okej, men är det något som måste åtgärdas på en gång? har kört nu kanske 7 mil med den, min tanke är om den fått för lite eller dragit tjuvluft, bör den inte ha blåst en kolv eller dylikt?, känner samtidigt att den går dåligt på tomgång när den är varm måste pumpa till för att få den upp på normal tomgång!

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Idag hittade jag felet på skotern, det var trottelnålen som hade losnat i den ena förgasaren...

tur de blev billigt att laga den denna gången =)

Men Tck för alla bra tips!

MVH/Nicklas.