skotern hugger/hackar mycket vid motorbromsning

Macke3

Aktiv medlem
10 feb 2008
52
0
1
Luleå
Hej! Jag har en renegade 1000 sdi-06 som jag upplever hackar/hugger ganska hårt vid motorbromsning samt på låga varv och låg hastighet. Mattan är spänd som den ska och jag har provat 2 olika remmar. Är det någon som har någon ide om vad det kan vara?
 

Patrik E

Välkänd medlem
12 feb 2008
380
1
16
Dom är lite skumma på lågvarv, det är lite av eller på.
Det upplevs konstigt i början.
 

Macke3

Aktiv medlem
10 feb 2008
52
0
1
Luleå
Dåligt drivaxellager kan det vara. Skorrar det under någon av fötterna?
Nja jag har inte tänkt på om det skorrar under fötterna. Angånde drivaxellager tänkte du på drivaxeln från sek.variatorn/kedjehus eller drivaxeln till drivhjulen?
Tack för tipset! =)
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Drivaxellagret är lagret på axeln med drivhjulen. Kan också vara sekundäraxellagret som sitter bakom sekundärvariatorn.

Hur långt har skotern gått? Jag jobbar som skoter mekaniker och vi byter bägge lagren med 300mils intervall på uthyrningsskotrarna, och då är dom dåliga. Så byt båda samtidigt, det tar typ en timme extra men det är det värt.

Ser att du bor i Luleå, ta lös båda lagren och åk på Momentum och köp SKF lager för halva priset av vad du får betala för original hos kalix maskiner.
 
Last edited:

Macke3

Aktiv medlem
10 feb 2008
52
0
1
Luleå
Ok! Tackar, då ska jag försöka mej på att byta dessa lager =) Är det något speciellt man bör tänka på?!
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Man kan behöva värma lite för att de ska lossna om de suttit där en längre tid, men använd i så fall bara en liten butangasbrännare annars hinner axeln svälla mer än lagret och då nyper det fast det ännu hårdare. Jag sprayar oftast bara på med typ multi 2000 både från in- och utsidan och de lossnar nästan alltid direkt.

På drivaxeln kommer du kanske åt med en avdragare men inte på sekundäraxeln. Då får du använda ett mindre spett och slägga och slå ur lagret. Kan hända att du får ta bort tanken för att komma åt.

Sen det viktigaste, blir det alls märken på axeln främst om du slår ur lagren, fila bort alla märken och smörj axeln med kopparpasta. Annars blir det både ett helvete att få dit nya lagret och ännu värre att få lös det nästa gång.

Edit: Glöm inte lossa låsskruvarna om det sitter sådana. Oftast små torx eller insex skruvar på insidan.