skotern skrotad och vill regga in den igen

Blomkvist73

Ny medlem
24 dec 2012
2
0
1
Leksand
Tjenare! Har köpt mig en skoter som är skrotad. har intyg på det. Har sökt och sökt men inte hittat något svar.
Är det någon som vet hur jag ska göra för att kunna regga in min skoter igen.
Det är en IQ 600RR -08 , ägaren innan denna ägare som jag köpte den av avled tyvärr och frun skrotade skotern då. hur ska jag få in den igen?

Henric

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Troligen går det till på samma sätt som om man vill återregistrera en bil eller vilket annat fordon som helst som har varit avregistrerat. Det måste göras en ursprungskontroll, och det går mycket lättare om det gamla registreringsbeviset finns kvar samt tydliga kvitton på alla ägarbyten som har gjorts efter avregistreringen. Räkna med att Transportstyrelsen tar ut en del avgifter för besväret. All information bör gå att hitta på Transportstyrelsens hemsida.

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ett fordon som har skrotats efter 1 juli 2007 kan inte registreras i Sverige.
Nja, det gäller väl fordon av sådana slag där en auktoriserad bilskrot måste intyga att det är skrotat (alltså t ex personbilar).

För fordon där inga sådana krav råder (snöskotrar, släpvagnar, motorcyklar mm) så skiljer man vad jag vet inte på skrotning och avregistrering av andra orsaker, även om det nu råkar finnas en särskild kryssruta för "skrotning utan intyg" på registreringsbeviset.

Det finns ju många kända fall där fordon har råkat skrotas av misstag (t ex genom att man har tagit fel registreringsbevis) men där man har kunnat återregistrera det.