Skotern sotar stiften, vad kan det bero på?

F

FlewFish

Hej min skoter sotar i stiften relativt ofta vad kan det bero på. Fel typ av tändstift? Eller är det något i motorn som bråkar? Jo den sotar alltid på samma sida. (höger-sida när du sitter på skotern och tittar framåt)

(sotar kanske 1ggr per 30 mil eller liknande)

Det är en Yamaha sx-600 och tändstift jag kör med är BR9ES, när jag kollar så kan min skoter ha BR9ES och BR9EVX, tror ni det skulle göra någon skillnad? EVX var ju ruskigt dyra :S

Senast redigerad av en moderator:

factory_racing

Välkänd medlem
6 nov 2007
398
0
16
kalix-nyborg
ett råd är ju att prova montera champion stift på den hade samma problem på min förra skoter en sxr700 den åt ngk stift särskilt vid varmkörning men det problemet försvann när jag monterade champion stift..

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Hej,

BR9ES är rätt stift. (står annars i handboken)
Har du kollat så munstyckena är rätt?
Kan ju säga vad du har i nu så kan jag kolla upp vad du ska ha, (om du nu inte själv kan det dvs.)
Lätt ingrepp.

Ett hett tips är att instalera reedspacers, detta gjorde att min Sxr 600 gick betydligt mycket renare och lite blödder försvann!

//Rasmus

F

FlewFish

Jag ska kolla med farsan ang munstycken. Han som är chefsmekanikern :D

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Låter konstigt att det bara är en sida. Hade det varit båda så hade jag trott på var föregående talare sagt men jag är skeptisk till det för det bara är en sida. Det är väl enkel förgasare va?

Prova köra på BR9EYA och se hur det går då.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Låter konstigt att det bara är en sida. Hade det varit båda så hade jag trott på var föregående talare sagt men jag är skeptisk till det för det bara är en sida. Det är väl enkel förgasare va?

Prova köra på BR9EYA och se hur det går då.
Nej, kör på stiften som står i boken!

Sen vilken års modell? kan underlätta?

Ifall du har en Twin eller trippel?

Har inte hållt på så mycket med Twinen så vet inte riktigt hur de är uppbyggda, men ifall det är en förgasarbrygga så ska det inte vara så svårt att få de synkande!

Ang trippeln så sitter det ju förgasarbrygga, Bara kolla så det är rätt munstycken i, luftskruven enligt handboken!

Gör allt till "fabriks inställningar" och utgå från det! (står i handboken)

Mvh Rasmus

DaBoom

Välkänd medlem
29 aug 2007
124
0
6
Delsbo
Prova köra med NGK BR9EYA, för dom självrengör sej om dom blir sotiga. En yamaha återförsäljare rekomenderade mej dä för att yamaha hade tydligen det problemet ibland att stiften sotade igen. Och det var lika stift som BR9ES bara det att dom gjorde rent sej själva, och bara nån krona dyrare.
Jag hade också problem med avgassmällar och dom försvann också när jag bytte stift.