skotern tappar varv

rallep

Medlem
28 feb 2010
48
0
1
hej!
har en x-rs 600 sdi -07 som tappar runt 300-700 varv med jämna mellan rum och har ingen aning om vad som kan vara felet.
Har satt på ett variator kitt för någon vecka sedan men har dock ingen aning om det är där felet sitter.
skotern kan gå hur bra som helst men plötsligt börjar den tappa varv.
Någon som vet vad det kan vara eller någon som haft ett liknande problem på sdi?

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
öppna och kolla spjällhusen samt reedventilerna..där i brukar de samlas en massa remslit osv...
vad kör du med för soppa? 600SDI motorn kan börja "knacka" om du kör på 95oktan då oktanhalten är lägre än den uppges i sverige..
du kan även köra i lite oktanbooster..

44mm matta?, nå annat godis på den?

rallep

Medlem
28 feb 2010
48
0
1
Jag har faktiskt sprängt en rem här nyligen. den jag börjar funderar är om rullarna i variatorn kan vara slut? den tappar både varv i djup snö och på led. Jag kör på 95oktan.
Jo har en 44 matta på den och den är även ner drevad 3 kugg.

Maaattiii

Välkänd medlem
12 apr 2010
258
2
16
När min tappade varv så gjorde jag som pro_fxr sa, rengjorde spjällhuset och reedventilerna, trots att det var så lite remrester så slutade den tappa varv efter det. Men jag böt också soppa, från 95 till 98, vet inte om det var de som gjorde att den slutade :) Men på min blinkade också motorstyrningslampan (EMS).