Skoterolja

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Hej!

Vad kör ni med för skoterolja?

Jag har en MXZ XP 600 TNT -08 som jag nyss köpt

Vad rekomenderar ni för olja?

XP-S delsyntet är ju en ski-doo olja, ska man köra på den?

Eller går det lika bra med Statoils semisyntet olja för snöskotrar?

kan man blanda dom två om man har lite olja kvar i behållaren?

/Nicklas.

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
jag kör också tnt 08a, och blev rekomenderad skidoos delsyntet. har kört mestadels med den. Men har även provat köra med statoil delsyntet och även castrol.
Har aldrig tömt behållaren då jag bytt olja. Inga ras än! :)

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.885
115
63
Skellefteå
Går bra att blanda de två. Du kan ju köpa XP-S delsyntet oljan i kartong på många ställen för ca tusenlappen 3stX3.78. Det ger ju ett literpris på ca 90kr vilket är helt okay tycker jag. Satsa på den oljan.

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
okj just de, blir nog XP-S oljan då, men jag har 4liter av Statoils semisyntetolja kvar i garaget så jag kan väll köra slut på den först?

Någon av er som har en XP-S delsyntet olja dunk som kan läsa vad det står vilka oljor man kan blanda den oljan med?

Är det bara BRP återförsäljare som säljer XP-S ljan eller finns den på andra ställen också?

/Nicklas.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
inga problem att blanda oljor, jag brukar blanda och har aldrig haft en skoter som har skurit. samma med farsans skotrar, dom har fått det som vi har haft och det senaste vi blandade var väl OK utombords 2t olja och inge problem där heller

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Själv kör jag bara med Aspen.
Verkliga tester/erfarenheter visar att den motverkar rost i vevlagerna (vilket många helsyntetoljor kan orsaka) samt att den håller kolvar/ringar väldigt rena från avlagringar.
Dessutom tycker jag att den ryker/luktar mindre än många andra oljor.

Mics

Välkänd medlem
30 mar 2006
126
0
16
58
Vasa, Finland
Själv kör jag bara med Aspen.
Verkliga tester/erfarenheter visar att den motverkar rost i vevlagerna (vilket många helsyntetoljor kan orsaka) samt att den håller kolvar/ringar väldigt rena från avlagringar.
Dessutom tycker jag att den ryker/luktar mindre än många andra oljor.
Hej kör oxå me aspen, jättenöjd luktar nästan inget o ryker bara lite då skotern e kall:). Frun klagar inte längre på luktande kläder heller:blink1:
REKOMMENDERAR!!

woodrocker

Medlem
13 feb 2012
28
0
1
Får nog ta o prova Aspen vid tillfälle. Låter ju nästan för bra för att vara sant! :nuts:

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag har läst en del som Boost III skrivit här på forumet om Aspen oljan och han verkar både ha tuffa krav och mycket erfarenhet så jag lägger stor vikt vid hans rekomendeationer.

i440xcr99

Välkänd medlem
1 jan 2000
172
0
6
Borlänge
Bump :bump2:

Tänkte lyfta lite då saker händer i denna värld.

Sist jag körde körde jag på Statoil 2way.
Funkar den fortfarande eller vad skall man ha nu?
Kräver 800 Power-tek andra grejer?

:help:

Kenny

Aktiv medlem
30 jan 2007
97
0
6
Arvidsjaur
Hej alla gasglada!

För er som tycker det är intressant och/eller vill bli ha en djupare kunskap om oljor kan jag starkt rekommendera denna tråd som är uppdelad i del 1 & del 2. Dock är det mest 4-T eftersom tråden kommer från Sporthoj.com, men jag är säkert inte ensam på forumet som kör 4-T hoj på sommaren.
Hur som helst är det väldigt intressant läsning fastän det tar lååång stund att plöja igenom allt :)

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?67250-Allt-du-inte-trodde-att-du-beh%F6vde-veta-om-OLJOR!-DEL1

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?67251-Allt-du-inte-trodde-att-du-beh%F6vde-veta-om-OLJOR!-DEL2