Skrämma upp en SRX 700

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
ja ni grabbar, jag må säga att jag är imponerad, jag läser tråden med oförståelse och skräckblandad förtjusning, önskar jag hade tid och pengar att släppa lös er på aset just nu så kanske jag skulle ha den argaste srx:en nånsin:bigsmile:


men ju mer ja läser, ju mer övertygad om att jag inte har råd med allt blir jag ju - å d e ju ungefär lika roligt som en fänrik som försovit sig...

men jag börjar ana mig till att ni någonstans e överens om att dom går att skrämma på alla möjliga olika sätt, å att hur man än vänder å vrider på det så är mycket varv å många cc att föredra:nuts:

så jag lutar mig tillbaka i min avdankade fåtölj och inväntar fortsättningen på er avhandling om srx vässning:cool:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.847
872
113
Kramfors
Sv: skrämma upp en srx 700

Hei Boost:ciao: var i kontakt med Pat hos Hauck Powersports usa idag, spurte da om nøyaktig rpm for rev limiter,n på SRX....den er på 8500rpm...Viper har ingen rev limiter, derfor er det også 9-9200rpm piper å få til den.
Det er vel en grunn til att det ikke leveres ettermarkeds trippel piper til Srx,en.
Har tatt inn noen reprogramerte cdi bokser til Srx fra usa, de virker faktisk ganske bra men er for dyre!!

Bra att få reda på ,,Men tråkigt resultat..:wof: Ska vara viper tändsystemet då..att man får tag i det snorbilligt...Annars får man bygga på org varv....

En srx går ju faktist hutlöst bra redan standard 140hk......Jag vart ju ifrånkörd i vintras när jag retade upp en srx 700 standard. Jag har ju en thundercat 1000 98a som ska vara världens snabbaste skoter från transportbandet ha ha....

Srxen akterseglade mig efetr ca 100 m och drog sedan ifrån markant och tog mig ävejn i toppfart :madgrin:

Försvar......Min tc då nyinköpt 98 standard hade 32mm matta (srx org 23mm)

Tc hade inte luftburks modd som dom måste ha och ombestyckat...

Jag hade även tillfälligt sänkt slutvarvet med 67gramms vikter för att kolla hur råstark motorn var..Det result i tillslagsvarv 2800v och slutvarv 7800v detta tappar man säkert 10hk på...

Och varmt var det så den redan feta bestyckningen blev ännu fetare ,,Jag tror att tc catten hade bara ca 150hk kvar i motorn omk ens det,,,,Och det duger inte för att slå en 140hks srx som har betydligt bättre drivlinda och alltid bra variator

Vart ju tvungen att lägga i org vikterna 54 g och reta upp en srx till,,denna srx hade då 44mm matta,,så nu skulle jag väl dänga he he...ööööööööööööööööööö Inte så lätt som jag trodde,,Den förb srxen klöste sig fast ända upp till mätarfart ca 150 ,,,men då började jag åka ifrån som tur var för självförtroendet.. Hade jag kör mot org mattförsedda srxen hade vi nog gått jämt skägg.,,En rätt bestyckad o luftburksrensad tc ska åka ifrån srx med ca 10kmt i slutfart normalt sett och ju tyngre före dessto mer fördel tc.....

Såååå jag tror att man kan åka ifrån det mesta med en måttligt trimmad srx det duger länge med bara 160hk i en srx,,..Jag tror man måste trimma en tc till 180+ hk för att dänga en 160 hk srx 700a...Dom måste ha förb bra drivlina som tappar lite ut till mattan...

Jag vart tvungen att mäta avgasröet på srx 700a igår,,jag såg till min förvåning att dom har grova utlopp krökar 45mm utv mått,,Det borde innebära att redan standard har dom ca 43mm utblås,,,, Så man förstår att dom lider av förgasarstrypning,,,, Men att gå över 40mm är overkill på så låga pikevarv som 8500v så max 40-41mm skulle jag stanna på
 

kawabond

Välkänd medlem
31 mar 2008
155
4
18
Gävleborg
Aaen säljer faktist rör till srx!! Det är samma som till vipern men med 1" längre
center del. Vet ej peakvarv men vipern ska ju ha 9200 så lite högre än std. borde
dom villa dra? Tror inte dom ger nå effekt på en std. motor? Men dom är över 10kg lättare än std. systemet!! Finns fler som gör rör till dom oxå! power inc.?

Trådskaparen har ju en 98:a såg jag,dom har ju lite mildare porttider/komp än 00-02 så
det går ju att hitta lite med shims under cyl. samt plana av topparna! Optimerar du sen variatorerna har du en bra mycket snabbare maskin för lite stålar.
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
oj oj oj... vad har det här bärt av? kommer det vara något kvar av motorn med alla dessa mods??? :cool:

å vad kommer ni fram till egentligen? går det förklara så en som inte e trim-guru förstår?
 

kawabond

Välkänd medlem
31 mar 2008
155
4
18
Gävleborg
Här kommer lite bra att ha fakta: 8500 rpm is not the issue with our CDI's. I have posted this before, and it should be make a sticky, but here are the 2001 SRX timing specs again:

7750 rpm - 18 degrees
8000 rpm - 13.5 degrees
8250 rpm - 10 degrees
8500 rpm - 9 degrees
8750 rpm - 8 degrees
9000 rpm - 4 degrees
9250 rpm - 0 degrees

You can spin the SRX motors anywhere under 9000 on the stock CDI, and still maintain decent timing. You can always bump up that timing slighly using an offset keyway, but it is not a good idea to do that when trail riding at lower rpm intervals. After that, it falls pretty hard.