Skrammel i primären.V-max

Coopa

Aktiv medlem
12 feb 2012
56
0
1
Österbotten
Som rubriken lyder så har jag skrammel i primärvariatorn på v-max, vad beror detta på? och hur får man enklast bort denna för eventuell service?
 

yamaha480

Välkänd medlem
26 dec 2010
255
0
16
vatten??? du måste ha en avdragare för att få lös variatorn, avdragaren ska passa i den yttre gängen i variatorn.
 

yamaha480

Välkänd medlem
26 dec 2010
255
0
16
skrammlet kan vara att vikter eller bussningar glappar. du behöver inte loss med variatorn för att få lös detta.
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
vatten??? du måste ha en avdragare för att få lös variatorn, avdragaren ska passa i den yttre gängen i variatorn.
Det funkar på brp. Vatten och gängtejp men bäst är lite olja. Det lossar det tjurigaste tra variatorer. Har gjort det själv ett par ggr. Har ingen aning om detta fältmekarknep fungerar på Yamma
 

Jeppolito89

Välkänd medlem
16 okt 2012
188
0
16
Jag personligen tycker vatten+gängtape fungerar bättre än avdragare. Det känns tryggare, har dragit gängpaj i vevaxeln på en A-c Tripple med orginalavdragare så jag undviker helst det. Hydraulmetoden med vatten är skottsäkert och spränger lös de flesta variatorer. Om det fungerar på Yamaha vet jag dock inte (?)
 

Coopa

Aktiv medlem
12 feb 2012
56
0
1
Österbotten
tack alla ivriga svarare, har kollat bussningarna i vikterna samt i rullarna men inget fel där...
kan det vara glidklackarna som är slut?
 

Coopa

Aktiv medlem
12 feb 2012
56
0
1
Österbotten
Har tagit loss variatorn, har isär den och har lokaliserat problemen. Båda runda glid bussningarna var nötta, glidklackarna likaså. allt relativt lätt att byta ut förutom glidbussninen i mitten av ena variatorhalvan, den jäveln vill inte ut. någon som har nåt knep? Hjälp
 

yamaha480

Välkänd medlem
26 dec 2010
255
0
16
Jag personligen tycker vatten+gängtape fungerar bättre än avdragare. Det känns tryggare, har dragit gängpaj i vevaxeln på en A-c Tripple med orginalavdragare så jag undviker helst det. Hydraulmetoden med vatten är skottsäkert och spränger lös de flesta variatorer. Om det fungerar på Yamaha vet jag dock inte (?)
Det finns många sorters avdragare. har några som farsan gjort det finns ju både sånna som du tycker kan förstöra gängorna. Har också en avdragare som du pumpar in fett med en vanlig fettspruta. På det sättet spränger du nog bort de flesta variatorerna.
 

Coopa

Aktiv medlem
12 feb 2012
56
0
1
Österbotten
Problemen lösta... Litet tips till er som ska till och renovera variatorerne, Köp endast yamahas orginaldelar. Hade en servicekit från snopro vilket visade sig vara ett misstag, dvs i passformssyfte.:mad2:
 

Kusbom

Medlem
11 dec 2012
14
0
1
Valbo
Ja, det där med rep/servicekiten kan jag enbart instämma i! Köpte ett från skoterdelen, ingen bra passform där inte. Fick puts ordentligt i glidlagret för att det skulle gå. Efter kontakt med Oves Motor i Sandviken så meddelade han att det är enbart Yamahas orginaldelar som gäller! Kostar en slant, men det hade jag lätt betalat så här i efterhand! :-(