Skruva fast variator på viper

Stefan L

Medlem
4 apr 2010
16
0
1
Vikterna på min variator exploderade (heelklicker), bad en återförsäljare ta isär variatorn och kontrollera om den blivit skadad vilket den lyckligtvis inte blivit.

Jag ska till helgen montera tillbaka variatorn med nya vikter (heavy hitter), vad behöver jag för verktyg för att göra detta? Behöver jag en momentnyckel? Behövs ngn särskild hylsa etc?

Finns det storleksaspekter jag behöver tänka på då jag köper verktygen?

Är det ngt moment som är svårt?

Mvh

Stefan

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
En momentnyckel är nog nödvändig. Vad jag kommer ihåg så ska variatorn dras åt med 120Nm sedan lossas och sedan dras åt igen med 60Nm.

Något att hålla i variatorn med kan vara behövligt också. Jag drog fast min med ett snöre.

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Har du kollat upp så inte veven har fått sig nå? när jag skickade en viktarm (TRA) i omloppsbana så blev veven så sned att verkstan nästan inte fick den rak igen... dock tog det döpall för motorn då viktarmen slog remmen i en explosion som slingrade sig runt variatorn/vevtappen. dock så var det en ski doo så ;)

Stefan L

Medlem
4 apr 2010
16
0
1
Lämnade in den på Yamahacenter i Luleå, de såg inga fel förutom att vikterna "exploderat", precis som på en bild jag sett på detta forum.