SKS 700 -99

skojjter

Aktiv medlem
17 apr 2009
58
0
1
Östersund
Har nyss köpt en SKS där jag inte blir klok på bestyckningen.
Förra ägaren har satt på större munstycken, 400 och 405, pga att den skar på ena cylindern i vintras. Då var det ca 20 minusgrader och vita stift.
Jag ser nu att nålarna är bytta till 1370 istället för 1368 som jag tror är original. Kan det vara troligt att de är orsaken till att den skar?
Alla verkar ju bestycka ner förgasarna så borde ju inte behövas större munstycken än original eller?
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Finns det ens 405? :hmmmm: Tyckte iaf det var låg bestyckning, du bor i och för sig där man kan köra på lite lägre bestyckning men brorsan kör på 470 (original) i sin rmk 700 -03 han ska dock gå ner till 450 nästa vinter. Och jag körde på 390 i min 500 och en 700 ska ju ha ganska mkt mer. Samt så ska 700an ha högre bestyckning än 800. Här uppe kör man på 420 i 800or och absolut minst 430 i 700 men då går den riktigt snålt! En kompis satte 420 i sin 700 för att han trodde att man kunde köra på samma som 800an och den skar direkt och det var heller inte kallt då. Polaris är lite speciella, synd att en viss person som nog är bäst i Sverige på Polaris Flatside förgasare är otillgänglig ett bra tag, annars hade jag kunnat fråga han.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Vad har du bränsle/luftskruvarna på. Bränsle ska vara 1,5 varv ut och luft 1-1,5 ut det beror på, man får prova sig fram med det.
 

skojjter

Aktiv medlem
17 apr 2009
58
0
1
Östersund
Oj är visst helt ute och cyklar med siffrorna... 200 och 205 mj sitter på nu. 185, 190 är original.
Ska kolla skruvarna.
 

skojjter

Aktiv medlem
17 apr 2009
58
0
1
Östersund
En annan fråga. Har bytt alla lager i boggin men såg också att drivaxellagret på variatorsidan ser ut att behöva bytas.
Gummitätningen på lagret har lossnat och vandrat ut på axeln...

Ska det inte sitta något som täcker över lagret på insidan?
Lagret kostar ca 530kr hos ÅF, finns det billigare?
Måste axeln lossas för att man kunna byta lagret, eller räcker det att öppna vid hastighetsmätarkopplingen?