Skulle detta batteri passa i en ytro ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Skulle detta batteri passa i en Nytro ?

Hej !

Jag undrar om det skulle funka att använda ett li-fe batteri på 13,6v och 8ah
Som kan leverera 250A kont och 336A kortvarigt . Som startbatteri i en nytro ?

Last edited:

MTX

Välkänd medlem
3 feb 2011
116
2
6
varför byta batteri?var inte skotern ny? och sen tyckte du skidorna stod i luften hela tiden?
byta till ett lättare batteri hjälper inte att den reser sig och ett nytt batteri nog måste den starta bra?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Det batteriet jag hittat väger bara 1kg och sparar några kg gemfört med org batteriet : ) och nytron är ju tung i nosen lol

Fille.

Välkänd medlem
5 apr 2008
366
0
16
Det batteriet jag hittat väger bara 1kg och sparar några kg gemfört med org batteriet : ) och nytron är ju tung i nosen lol
samt att nytron är ~10kg tyngre på högra sidan dessutom vilket gör att balansen blir bättre.

klstjo

Aktiv medlem
1 jan 2000
84
0
6
Kiruna
Är inte dom batterierna extremt känsliga för kyla? :unsure:

om jag inte minns helt fel så har man problem vid 0 gradit på vissa hojar med li-po/ li-fe batterier...

annars grymma batterier :)

/S

MTX

Välkänd medlem
3 feb 2011
116
2
6

detta skrev du nyss i en annan tråd?

Sv: Turbo Tråden
Jag har ju äntligen skaffat nig en nytro x-ride med mcx 270hk kittet på
Och den går verkligen tokbra men jag skulle vilja använda skidorna till att styra med ibland !
Går det att justera boggin såat skidorna inte lyfter fullt så lätt som de gör nu ,med org inställningarna ?

så tung kan den inte vara...

MTX

Välkänd medlem
3 feb 2011
116
2
6
Sv: Turbo Tråden
Jovisst är ddet kul att åka på rullen men jag skulle vilja köra fortare än 60km/h innan skidorna lämnar snön ! Det går inte att gasa mer än typ 1/4 gas!
Det anske skulle hjälpa med ljusterbara kopplingsblock typ sånna som skidoo har ?

tror inte att ett lättare batteri hjälper dig...

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
De som monterar dessa Li batterier brukar väll sätta någon diod så de kan värma upp batteriet.. Men vad jag förstått har de problem under -10 ändå?? Jag vill ha ett men av vad jag läst är det nog bäst att låta bli...

Men det finns väll vanliga batterier som är hälften så stora (lämnar plats till xenon ballaster) samt väger 1/2 som de brukar gå att köra med då de har samma cca

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Skulle inte köpa ett li-fe batteri eller ett li-po om jag var du, då dom sväller upp.
Biltema har gel batterier som bar väger strax över kilot, dock inga 250A :)

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Skulle inte köpa ett li-fe batteri eller ett li-po om jag var du, då dom sväller upp.
Biltema har gel batterier som bar väger strax över kilot, dock inga 250A :)
Ett LiFePo batteri sväller om man laddar sönder dom med fel laddare.
Dom funkar, även i -20, men i minusgrader måste man få fart på cellerna i batteriet, genom att slå på tändningen 5-10 min innan man startar. Går också att koppla en belastning som man kan aktivera, t.ex. ett handtagsvärmeelement.
Jag har LiFePo batteri i båda skotrarna, den ena har quickconnector och är den bästa lösningen, då kan man ha batteriet i värme, man monterar batteriet och plasten på 1 min sen är det bara att starta. Den andra sitter fast monterad och kräver uppvärmning vid 1:a starten / dag då det är minusgrader.

Using Tapatalk on Android ICS pad.

MTX

Välkänd medlem
3 feb 2011
116
2
6
vad är fel med attityden jag svär inte som du och jag hadde svarat på ett annat sätt om han inte först gör en tråd om att skidorna alldrig är i backen. lättare batteri gör inte saken bättre och den startar nog inte bättre heller så varför byta?svär åt nån annan och F_n int åt mig hadde nån som vill lätta skotern och få viktbalansen bättre som inte tycker skidorna alldrig är i backen och har problem med det så hadde jag förstått ett batteribyte. läs andra tråden innan du snackar om min attityd

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Ursäkta språket!! Svaret du skrev hjälper på något sätt inte trådskaparen. Vill nån byta ut sitt batteri och frågar om det skulle fungera med ett som är lättare så börjar man väl inte citera en annan tråd och svar!?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Att skidorna lyfter förlätt har väl mer med bogie inställningar attt göra än skoternsvikt ? Iaf om man har 270hk :).
Men även om man har hk nog att lyfta nosen på en tung maskin så går dom ju bättre i lössnö om man minskar totalvikten på skotern ?

Man får ju en mer lätthanterlig maskin om den är lättare ! Och så tar den sig fram bättre i lössnö osv....

En lössnömaskin ska ju helst ligga så plant mot snön som möjligt föratt få maxfäste och balans !
Annars spelar det ju ingen roll om man har. 153" lr 121"matta om skotern går på rullen helatiden.Sen är det naturligtvisnroligt att kunna gasatill litrnextra och köra på rullen ibland:tongue1:

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Det finns LiFe batterier med inbyggd teknik som gör att vanlig laddare fungerar, tex Ctek.
Kommer inte ihåg vad batteriet heter.
TEMAB skulle ville sälja mig ett, du kan säkert hitta igen det. Dom har ett sådant på sin Nypex och det fungerar.

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
Om man har 270 hk så kan jag garantera att om man kör i lössnö så får man köra med vilken dämpar setup man vill. det är omöjligt att hålla nere skiderna.. byt inte batteri. det som sitter där är hur bra som hellst.

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Om man har 270 hk så kan jag garantera att om man kör i lössnö så får man köra med vilken dämpar setup man vill. det är omöjligt att hålla nere skiderna.. byt inte batteri. det som sitter där är hur bra som hellst.
Det var mest när jag kör efter leden jag skulle vilja kunna gasa lite mer innan skidorna lyfter :) iaf såatt man kan komma upp i 70km/h ! Nu får man gasa låååångsamt föratt komma upp i 50km/h !

Men jag ska prova att spänna åt balata remmen 2 hål.

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Det finns LiFe batterier med inbyggd teknik som gör att vanlig laddare fungerar, tex Ctek.
Kommer inte ihåg vad batteriet heter.
TEMAB skulle ville sälja mig ett, du kan säkert hitta igen det. Dom har ett sådant på sin Nypex och det fungerar.
Låter intressant, aldrig hört talas om, ett klart lyft för LiFePo batterierna i så fall.

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Jag hittade ett youtubeklipp då dom startade en bilmotor flera ggr på raken med ett life batteeri på 8,4Ah som väger 1kg !! och har måtten 150x70x52mm ! så dessa skulle man ju kunna plocka lös och ha i innerfickan på jackan såatt dom håller värmen om man ska låta skotern stå still ,eller ta in dom på natten så blir skotern svår att skäla oxå :O)