Hej, håller på att koppla in min nya motor, men har fått lite strul med kablarna.
Jag har 3 kablar som jag inte vet vart dom skall kopplas till, 1 kommer från
tändnings boxen, den är svart med ett vitt streck på, seddan har jag 2 gula
kablar som kommer från motorn.
Jag har nu kopplat den svartvita kabeln till nöd stoppet, för om jag lägger
minus på den så stannar motorn, men kan det vara så att det är den som skall
kopplas till varv räknaren ???
Sedan skulle jag vilja ha en olje temp givare, och jag tror det varit det förut på
motorn, men jag hittar ingen givare, bara den som sitter i toppen som är till
vatten tempen, kan det vara så att det är nån av dom gula som är olje temp, och att givaren sitter inbyggd och att det är nån av dom gula kablarna som är från givaren ??
Problem 2 är kopplingen till batteriet, vart in i hela #&% skall jag ta ut strömmen till batteriet ? sladdarna som kommer ut från motorn har snabb kopplingar på sig
som sedan går ner till tändnings boxen (trorjag det är) skall jag koppla på mig innan boxen på den röda kabeln och dra den till batteriet, via ström brytaren
är väll iof. ok, men hur funkar det då med laddningen, är det inte någon risk att man överladdar batteriet om man kopplar så ??
Skickar me lite bilder så ni kan se hur det ser ut, glöm färgerna EFTER den svarvita & gula kablarna, jag har bara tagot o kopplat på lite sladd stumpar för att
det skall vara lättare o mäta på dom.
MVH Christer
PS.. Hoppas det är i rätt forum...
Jag har 3 kablar som jag inte vet vart dom skall kopplas till, 1 kommer från
tändnings boxen, den är svart med ett vitt streck på, seddan har jag 2 gula
kablar som kommer från motorn.
Jag har nu kopplat den svartvita kabeln till nöd stoppet, för om jag lägger
minus på den så stannar motorn, men kan det vara så att det är den som skall
kopplas till varv räknaren ???
Sedan skulle jag vilja ha en olje temp givare, och jag tror det varit det förut på
motorn, men jag hittar ingen givare, bara den som sitter i toppen som är till
vatten tempen, kan det vara så att det är nån av dom gula som är olje temp, och att givaren sitter inbyggd och att det är nån av dom gula kablarna som är från givaren ??
Problem 2 är kopplingen till batteriet, vart in i hela #&% skall jag ta ut strömmen till batteriet ? sladdarna som kommer ut från motorn har snabb kopplingar på sig
som sedan går ner till tändnings boxen (trorjag det är) skall jag koppla på mig innan boxen på den röda kabeln och dra den till batteriet, via ström brytaren
är väll iof. ok, men hur funkar det då med laddningen, är det inte någon risk att man överladdar batteriet om man kopplar så ??
Skickar me lite bilder så ni kan se hur det ser ut, glöm färgerna EFTER den svarvita & gula kablarna, jag har bara tagot o kopplat på lite sladd stumpar för att
det skall vara lättare o mäta på dom.
MVH Christer