Skumt el-fel ski-doo rengade 800 -05

Iceman

Välkänd medlem
1 okt 2005
110
0
6
vasselhyttan 3162
Hej. Har fått ett udda problem på skotern och undrar här om någon hört eller varit med om nåt liknande.
När jag köpte skotern så var startmotorn bortmonterad.Brydde mig inte så mycket utan körde i 2 säsonger utan.Men nu har jag monterat en ny i varje fall.
MEN,nu kommer dilemmat.. Självklart funkar den inte så jag börjar felsöka. Jag får bara ut 5 volt till solenoiden.Taskig kontakt tänkte jag och har gått över allt jag kan tänka mig,även haft isär reglaget där start/rer knappen sitter.Hittar inga fel.
MEN om jag drar ur handsken till ECM boxen har jag över 12volt ut och starten funkar perfekt.Tills jag sätter tillbaks handsken.Då går startmotorn på försök 1 för att sen vara stendött igen..Drog igång den istället och skulle kolla backfunktionen.Jo den fungerade men samtidigt som jag trycker på knappen slår startmotorn till rätt i startkransen som att den tror att motorn är avstängd..
Inte så nyttigt för drev mm.. Vad har jag råkat ut för?m Är det boxen som är kass och fått tokspel eller vad kan det vara?
Ytterst tacksam om nån kan tipsa vad det är för tok.
Man vet ju aldrig säkert vad skotern vart utsatt för innan mig.Kan vart sänkt på nån sjö så det är fuktskadat nånstans.
Har t.o.m satt extra jordflätar ifrån motor och chassi samt ifrån batteri och chassi för att vara säker.
Snön vräker ner och det hade vart kul om man fick nån mil innan sommaren kommer.. :eek:hwell:

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Har du elschema för den? Om det finns något relä mellan startknapp och solenoid, så är väl det och dess sockel högst misstänkta.

Iceman

Välkänd medlem
1 okt 2005
110
0
6
vasselhyttan 3162
Nej inget elshema.Låter som en bra tips dock.Ska kolla med nån som är påläst på elen. Har lånat en annan box och startplopp så ska prova skifta bara för att se om det blir nån skillnad.Återkommer i frågan :)

Iceman

Välkänd medlem
1 okt 2005
110
0
6
vasselhyttan 3162
Har provat en annan box.Felet kvarstår.Får bara ut 3 volt ur strömsladden till solenoiden med box ikopplad.Drar jag ur handsken ur boxen har jag samma spänning som i batteriet.12,5 volt.
Backen fungerar inte alls längre med nån box.
Börjar fundera på om det kan vara nån trigger pickup som är trasig? . Det verkar som att när motorn är avstängd kanske datorn ändå tror att den går eftersom volten dras ner till startmotorn då den självklart ska vara ifrånkopplad vid gång. Har märkt att när skotern stått ett dygn brukar backen hoppa i då den är kall för att lägga av helt desto varmare den blir. Är jag helt fel ute tror ni?
Statorn är omlindad för inte så länge sedan och det vart inget bättre efter det.

Raven71

Aktiv medlem
9 mar 2014
62
0
6
NB
Låter ju som att elektroniken inte har koll på om motorn är igång eller inte (kabelbrott eller trasig elektronik).
Vet inte men valet av back eller startmotor funktionen kan ju sitta i mätarhuset. Gissar att den kollar på varvtal för att avgöra vilket som skall göras. Funkar varvräknaren?

Iceman

Välkänd medlem
1 okt 2005
110
0
6
vasselhyttan 3162
Problemet löst men vet inte exakt vad det var som ställde till det.Men plockade bort startapparaten och skulle kolla avståndet på pickuperna och när jag släppte skruvarna så vart det en mindre hög med grönt oxid på botten av motorn.Sprutade rent med wd40 och skruvade tillbaks allt.Kollade även över alla säkringar en tredje gång och torkade rent det lilla ärg som fanns. Sen provade jag maskin och allt funkar som det ska. Så nu är man glad igen :)