Skumt elfel thundercat 900 97

anson

Medlem
4 jan 2010
38
0
1
Skotern startar inte, tänder till bara och puffar. Men om man kopplar bort den sista tändspolen(den med kabel till en cylinder) så går skotern fint på 2 burkar!

Tror ni det kan vara statorn som inte orkar ge tillräckligt stark gnista till alla tre burkar eller v ar kan felet ligga?

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
Det kan finnas många anledningar.

Tändstift förutsätter jag att du bytt.

Det kan vara som du tror att statorn inte orkar ge gnista, Arctics stator -97 till -03 har ju inte rykte om sig att vara världens bästa.

Det kan även vara: Tändspolen (finns du i närheten av Piteå kan du få låna en av mig för att prova), säkerhetsbrytaren till trottlarna (om du inte redan kopplat ur dessa), jordfel, samt allmänt glappkontakt och kortslutning.

Testa koppla ur säkerhetsbrytaren om du inte redan gjort det, det borde vara steg ett, prova med en annan tändspole om du har möjlighet, eller låt någon mäta upp statorn. Ta isär och smörj elanslutningar och kontaktblock (INTE med 5-56, den drar till sig vatten med tiden). Kolla efter skadade kablar, jordpunkter mm.

Mvh
Hans L, Piteå

Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Gå igenom enligt nedan bra beskrivning. Men troligast är det statorn. Jag o kompisaren sköt 4st statorer i fjol på bara 50 mil (världsrekord). men dom var till åren kommen så vi hade bara otur. Det sluitade med att jag lindade om dom och förstärkte lindningen regält mot vibrationer.

Mät upp i kontaken så kan du evnt se fel ohmvärde eller att den tjuvjordar ut i chassi. men en av statorerna som vi sköt hade perfekt värden hela tiden men felade då motorn var igång.

Jo just kolla så inte du har överslag från någon tändkabel eller spole, starta motorn i kolmörker och kolla efetr gnistor. Vi hade översla utan att veta om det på bägge maskinerna fast dom gick bra ändå!!??

Skicka in statorn för omlindning till elverkstan i timmrå,, dom är snabb och bra. 1600-2000kr tror jag.

Tändspolarnas kablar kan du flytta om hejdvillt mellan cylindrarna för att utesluta T-spolen . Finns ingen tänföljd man behöver bry sig i

anson

Medlem
4 jan 2010
38
0
1
Hmm, jag börjar nästan misstänka singelspolen, så fort den kopplas in blir gnistan svag och han orkar inte tända med den.
Om jag har en kortslutning i den, kan inte den då orsaka spänningsfall så gnistan blir dålig?