Skumt fel på everest 340

mr.krister

Medlem
22 dec 2009
34
0
1
Tjena! Jag håller på hjälper en liten grabb här i byn att fixa till sin gamla everest. Problemet är att den sotar ner sig på ena burken och går dåligt när den börjar bli varm. Den blir trött, orkeslös och går liksom på halvfart.

Jag har kollat kompen och den var 8kg på båda burkarna, som det bör alltså. Gnista finns på både sidor, stark och fin, iaf när motorn är kall. Som sagt yttrar sig felet först när den blir ordentligt varm, när den är kall går den fint.

Är det brytartändning på dessa maskiner? Om så är fallet så är jag lur på om inte tändspole och -eller kondensator börjar sjunga på sista versen.
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Det är brytarsystem på denna maskin. Tändinställningen är kinkig och kräver ett visst kunnande för att det skall bli rätt. Normalt med dessa tändsystem är att det endera är primärtändspolen eller sekundärtänspolen som tappar effekt när den blir varm. Du kan ju pröva med att skifta sekundärtändspolarna med varandra för att se om felet flyttar till den andra cylindern. Om så är fallet har du fått svaret.
För att vara säker på att motorn är frisk skulle jag för säkerhets skull skruva bort avgasgrenröret och kika på kolvarna på avgassidan så att du trots allt inte har en kolvskada som ställer till problemet.
.
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
exakt så vart min med ! på min var de secundär variatorn som gick för trögt när man kört ett tag ! vet inte hur :O har inte fått till de heller :I verkar som ett vanligt fel !
 

XCountry

Medlem
21 feb 2007
6
0
1
Övik
Jag hade en Everest 440 ett tag. Har aldrig skruvat så mycket i mitt liv.

Hur som helst, den blev så där, startade jämt på 1 draget, bra kompressiongick bra kall, gick bra kall men tappade orken när den blev varm.

Det var cylindrarna som "slagit" sig, de vidgar sig mitt i loppen (blir som rugbybollar i formen om man överdriver). Formfelet fanns även i kallt tillstånd men så lite att det inte märktes i ett kompressionstest, när motorn blev varm vidgades cylindrarna mer och kompressionen sjönk.

Cylindrarna måste monteras bort och mätas för att undersöka om detta drabbat er. Lycka till.
 

mr.krister

Medlem
22 dec 2009
34
0
1
Det är brytarsystem på denna maskin. Tändinställningen är kinkig och kräver ett visst kunnande för att det skall bli rätt. Normalt med dessa tändsystem är att det endera är primärtändspolen eller sekundärtänspolen som tappar effekt när den blir varm. Du kan ju pröva med att skifta sekundärtändspolarna med varandra för att se om felet flyttar till den andra cylindern. Om så är fallet har du fått svaret.
För att vara säker på att motorn är frisk skulle jag för säkerhets skull skruva bort avgasgrenröret och kika på kolvarna på avgassidan så att du trots allt inte har en kolvskada som ställer till problemet.
.
Vad ska man tänka på? Jag har ju skruvat en del moppar och grundprincipen är ju densamma. Om man skiftar kablarna så kommer ju motorn bomma och misstända, eller tänker jag fel?

exakt så vart min med ! på min var de secundär variatorn som gick för trögt när man kört ett tag ! vet inte hur :O har inte fått till de heller :I verkar som ett vanligt fel !
Jag hoppas verkligen att vi slipper renovera variatorerna! Någon annan som isåfall vet vad ett sånt här fel grundar sig i?

Jag hade en Everest 440 ett tag. Har aldrig skruvat så mycket i mitt liv.

Hur som helst, den blev så där, startade jämt på 1 draget, bra kompressiongick bra kall, gick bra kall men tappade orken när den blev varm.

Det var cylindrarna som "slagit" sig, de vidgar sig mitt i loppen (blir som rugbybollar i formen om man överdriver). Formfelet fanns även i kallt tillstånd men så lite att det inte märktes i ett kompressionstest, när motorn blev varm vidgades cylindrarna mer och kompressionen sjönk.

Cylindrarna måste monteras bort och mätas för att undersöka om detta drabbat er. Lycka till.
Ja detta är ju ett ganska vanligt fenomen på tvåtakare, och då framför allt luftkylda, eftersom det kyler på insugssidan och blir varmare på avgassidan så kan cylindern slå sig om man är vårdslös.

Jag tackar och bockar för alla snabba svar! Blir nog till att kolla tändningen först då det spontant känns som att det är just det som felar på skrotern.
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Du skiftar inte bara tändkablarna utan även anslutningarna som kommer från primärtändspolen.
Det med att cylindern slagit sig så mycket att den därför skulle sluta att gå när den blivit varm tror jag inte på. Det var i alla fall inget generalfel. Att cylindern och kolven är kallare på insugningssidan gäller för alla 2-taktare som har insug via cylindern.
Gör en åtgärd i taget och testa så hittar du säkert orsaken.