Skumt problem med Mach Z

Empha

Medlem
5 dec 2010
12
0
1
Ockelbo
Hej!
Jag går rakt på sak. Detta gäller en Ski-doo Mach Z 780cc -95

Var ute och åkte en sväng idag och skotern gick klockrent, tills den helt plötsligt dog, precis som att man skulle ha tryck på dödar knappen. Nu kommer vi till de konstiga, prövar dra igång den igen och den startar direkt, går klockrent, åker en bra bit så dör den igen, startar direkt igen, åker en bit dör. Så håller det på.
Kan inte komma på vad det kan vara för fel men har läst lite på forumet och vissa säger att det kan vara nån kabel under motorn som e nött, därmed kortis.

Ska kolla detta imorgon men skriver nu så man förhoppningsvis kan få lite tips under dagen. Tack på förhand!

torger

Välkänd medlem
25 feb 2010
102
0
6
Östersund
låter nästan som cdi boxen som slår ifrån! vet att de e ganska vanligt på just tripplarna. 809:an har samma problem fram till 98 då dom byttes.

mebben

Välkänd medlem
1 mar 2010
194
0
6
Sverige
Det går en kabelhärva där under, men jag är skeptisk till om det är däri felet ligger.
Rev loss en motor i påskas efter samma tips, men det gav inget resultat:

Empha

Medlem
5 dec 2010
12
0
1
Ockelbo
Hej igen!
Startade den idag och den gick inte så bra på tomgång så vi kollade stiften och det visade sig att 1 var dåligt.
Efter det gick den helt ok och man kunde trycka på rätt bra men efter ett tag märktes ett konstigt ljud och jag stannade till.
Nånting e galet, låter inte alls bra på tomgång. Slänger upp ett klipp så fort som möjligt!

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Skulle nog ta åtmonstone ett komp prov eller lyfta på toppen när de låter sådär. Lite svårt att avgöra med att bara lyssna på ett ljudklipp kan lika gärna vara nåt mekaniskt ljud från variator,magnapull osv. men går skotern bra ens eller går den på 2 burkar å låter illa på den 3e?

Empha

Medlem
5 dec 2010
12
0
1
Ockelbo
Skotern går bra och på höga varv märker man inte av det där missljudet utan det är bara när den kommer ner på varven som den börjar låta.