Skumt T.O.R.S problem Viper -04

nasholm82

Välkänd medlem
16 mar 2010
170
1
6
Lappstockholm
Har fått problem med ToRS på min -04 viper mtn. Det hände bara då jag drar pulkan och sitter och håller jämn gas. rätt som det är utan att jag ändrat hur mycket jag gasar så slår den av. Bara att stanna och vänta tills den gått ner på tomgång och sen köra vidare. händer ca var 10min. har kollat gasreglage givaren och den på förgasarna. testat att justera gasvajern, och gjort en snabb koll av kabalget men inget hjälper. den bara slår av när jag sitter och håller jämn gas. Vad fasa ska jag göra. Vill ju inte koppla ur det för det är ju bra att ha när det funkar.

nasholm82

Välkänd medlem
16 mar 2010
170
1
6
Lappstockholm
ska den inte tända upp lampan då? Det är ju på låggas det händer. ca 30km/h på led med pulkan.
När det händer sårhände inget när jag gasar (förutom att det brölar) utan att jag måste släppa ner den på tomgång för att jag ska kunna köra vidare. Den klipper heltklart tändningen men inte så att motorn stannar. när den kommer ner i till tomgång så går den kanonfint.,

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
knacksensorn sänker tändningen om den märker av att det blir knackningar. har testat på en viper med pipor. höll full gas, sen börja knacksensorn blincka och då sänkte den tändningen. till slut stod skotern still medans jag håll full gas. sen släppte jag gasen och gasa igen då gick den framåt. men ta en titt på kabelstammen som går under motorn och gå igenom den. kolla efter skador och veck.

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Jag tror inte heller det är t.o.r.s, om det är den som spökar borde den göra det hela tiden tycker jag. Då skulle du inte ta dig iväg igen efter att du stannat.

Men börja med att kolla alla kablar som går ner från gashandtaget ner under huven. Där finns en liten härva med kontakter. Ta i sär dem och spraya på electronic cleaner. Kolla spänningen på gaswire. Sen om du har någon annan att jämföra mot, kolla om ditt gashandtag "glappar" onormalt mycket, det kan också vara problemet om skoten gått långt.

Får du någon felkod när det inträffar?

nasholm82

Välkänd medlem
16 mar 2010
170
1
6
Lappstockholm
Får ingen felkod. Hade problem tidigare med att den övervarvade och då tände den upp lampan och knacksensorn bröt. men nu när den bryter är det som att den slår av helt. inte bara stryper.

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
ta och gå igenom kabelstammen under motorn i skotern. mät spänningen i statorn. skruva bort plasten som sitter vid tanken "torpedväggen" cdin sitter på vänster sida framför secundären, kolla så att det inte är skador på kablaget som går till cdin, . har vipran elstart ?

nasholm82

Välkänd medlem
16 mar 2010
170
1
6
Lappstockholm
ta och gå igenom kabelstammen under motorn i skotern. mät spänningen i statorn. skruva bort plasten som sitter vid tanken "torpedväggen" cdin sitter på vänster sida framför secundären, kolla så att det inte är skador på kablaget som går till cdin, . har vipran elstart ?
Den har inte elstart. ska ta o kolla på kabelstammen efter skador. men om det vore statorn så skulle den vell inte bara bryta tändningen tills den nått tomgång utan bryta den helt så jag måste starta om den.

nasholm82

Välkänd medlem
16 mar 2010
170
1
6
Lappstockholm
Felet är tors. Har kopplat ur den nu tillfälligt bara för att kolla att felet skulle försvinna och det gjorde det.
Kan inte hitta något fel på givarna eller kabelstammen än, tror att det blir en gammaldags nödstopp med snöre=)
Ska ge det en sista koll av ledninger och kontakter annars så får det vara.
Felet får bara inte hända när man drar pulkan, Fel ställe och man får ju lämna skiten tills sommaren.

johanssson

Medlem
16 jan 2009
40
0
1
umeå
Felet är tors. Har kopplat ur den nu tillfälligt bara för att kolla att felet skulle försvinna och det gjorde det.
Kan inte hitta något fel på givarna eller kabelstammen än, tror att det blir en gammaldags nödstopp med snöre=)
Ska ge det en sista koll av ledninger och kontakter annars så får det vara.
Felet får bara inte hända när man drar pulkan, Fel ställe och man får ju lämna skiten tills sommaren.
hur kopplar man ur tors:en? har fått samma symtom som du och vill kolla om det är det som är problemet

nasholm82

Välkänd medlem
16 mar 2010
170
1
6
Lappstockholm
Du har 2st kablar som kommer från en kontakt som sitter på förgasarbryggan där tomgångsjusterskruven sitter. Du drar isär dom från chassits kabelhärva och kopplar ihop dom två kablarna som sitter i chassihärvan.
Det är på höger sida av förgasarna mot slutburken. kablarna sitter fast strippade på kylarslangen.
Förmodligen så är det nå skit i kontakten på förgasarna som är problemet.

johanssson

Medlem
16 jan 2009
40
0
1
umeå
Du har 2st kablar som kommer från en kontakt som sitter på förgasarbryggan där tomgångsjusterskruven sitter. Du drar isär dom från chassits kabelhärva och kopplar ihop dom två kablarna som sitter i chassihärvan.
Det är på höger sida av förgasarna mot slutburken. kablarna sitter fast strippade på kylarslangen.
Förmodligen så är det nå skit i kontakten på förgasarna som är problemet.
okej ska testa. tack så mycket