Skuren f7a -03

malm

Välkänd medlem
20 feb 2007
160
0
6
Sundsvall
Hej!

Idag skar min f7a på veven, bifogar lite bilder.

Det jag är brydd över är hur den kan skära efter 450 mil, normalt? Eller är det någon som har nått förslag? Varmkörde skotern på tomgång i ca 10 minuter medans jag pälsade på mig, sen körde jag i 10 minuter i 1- grader normal körning, skotern gick klockrent. Stiften såg vita ut efter att den nypit. Jag kollade dom förra turen och då var det perfekt färg, rasslade till så stannade jag och slog av, öppnade huven och såg inget fel, kände på snöret STUMT! :( vad i h*vete! Man kan väll iofs aldrig lita på milen på en skoter men den har gått så fint och inga tecken på att någonting är fel. Så typiskt att det ska hända 2 dagar innan man ska till fjällen och åka en vecka. Jag har beställt nya kolvar och botten har jag redan bytt, det jag är orolig över är toppen, vad tror ni? kan man åka som den ser ut? Det är ju bara små gropar nu efter att jag putsat till den lite, har ingen bild på hur det blev.



 

evol138

Välkänd medlem
15 aug 2007
202
0
16
Nog kan du åka med den toppen, inga problem. se bara till så det inte sitter nån lös metall där som kan lossna.(dvs ta bort all skit=)
 

J00r

Välkänd medlem
4 jan 2006
282
1
16
36
Skellefteå
Ta bort allt som sticker ner, då kan de bildas "hotspots" som gör att de kan bli glödtändning de är inte bra. Lycka till
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Är det inte en bra idé att ta reda på vad som orsakade haveriet innan du plockar ihop och gasar igen ? skulle gissa på tjuvluft någonstans pga dom vita stiften.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
var på veven skar den ? skumt att stiften är vita helt plötsligt de blir dom ju inte av en trasig vev ...
 
Last edited:

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Nä håller med föregående talare låter mer som soppa problem eller tjuvluft.
 

malm

Välkänd medlem
20 feb 2007
160
0
6
Sundsvall
Den skar på nedre lagret.



Det jag har tänkt på är kanske att packboxen på variatorsidan gett upp, ska ta loss variatorn på gamla blocket idag så jag ser bättre, sen tänkte jag att den kanske hade frysit litegrann och fått för lite bensin men den gick klockrent så jag vet inte. Jag har testat med startgas runt packboxar och insugsgummin utan reaktion. Jag har stört mig på att det skrammlat från variatorsidan på motorn men det har jag trott varit primären, kan det ha varit lagret som levt om? Angående toppen så har jag filat ner allt så den är fin förutom att det är små håligheter på en del ställen.

Jag vet inte vad man ska kunna kolla för att den inte ska skära igen direkt, hålla koll på stiften är väll det jag kan göra, allt som sitter på blocket har ju blivit utbytt nu.

Kan det ha varit oljepumpen som gett upp?

Om det är någon här som känner någon som kan ha kolvar till en f7a som jag kan köpa antingen i vettigt avstånd från sundsvall eller påväg till vemdalen så pma mig gärna nummer till denna person.

MVH Malm
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag tror inte de är oljepumpen , kolvarna brukar ta fast först om de är den , dom ser väll bra ut på sidorna ?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ser skumt ut , kan nog vara oljan iallafall , men nu har du ju ny pump i annat fall skulle jag rekomndera att kolla den , du kan ge fullt på pumen när du startar för att få ut eventuell luft , kolla även hur pass nött oljeslangen är där den svänger genom motorplattan jag brukar grada av dom vassa hörnen på plattan ..
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
kan det inte vara så att lagret varit trasigt.och blivit oerhört varmt.
det borde ju sabba bränsle/luftblandningen tycker jag.
kan väll vara därför den skar?
 

malm

Välkänd medlem
20 feb 2007
160
0
6
Sundsvall


Det här är packboxen på den skurna motorn, den ser ju inte trasig ut men den var ju rätt kladdig, jag har ju provat med startgas runt den när skotern gick men då reagerade den inte. Kan ju tillägga att jag har haft lite problem med hög tomgång på skotern, oljeslangen såg fin ut.



Nu sitter nya motorn på plats så nu väntar jag på kolvar så att det går att montera, jag har inga ideer om vad jag ska kolla innan jag monterar och provkör. Bara hålla tummarna på att vad det nu var som orsakat lagerraset är borta i och med att jag bytt block.
 

malm

Välkänd medlem
20 feb 2007
160
0
6
Sundsvall
Nu har jag nyss kommit hem ifrån vemdalen där vi kört ungefär 20 mil med nya motorn, tog med skotern i delar och köpte en kolv i ånge. Sen skruvade vi ihop den på natten utanför stugan.

Kan väll sammanfatta med att skotern går bra men tomgångsproblemet finns kvar den ligger strax över 3000 rpm när man kört, stänger jag av och väntar en kort stund och startar så är tomgången perfekt. Spjällen är helt stängda så jag tror inte på kärvande vajer som en kille här på forumet hade problem med. Jag har en walker slutburk på men tomgången var hög innan jag satt dit den. Ingen tjuvluft som jag kan hitta med startgas iaf, stiften är fina.