Skuren F7a

Faiie

Ny medlem
13 jan 2010
2
0
1
Hejsan.
En kompis till mig gick mot mina råd och köpte sig en ARCTIC snopro F7 efi.
Den har gått 800 mil enl mätaren men tydligen var motorn renoverad med exempelvis nya kolvar osv för ca 50 mil sedan.
Efter första 2 milen började motorlampan blinka och den indikerade fel på servomotorn. Efter en sväng på verkstan så byttes vajrarna till avgasportarna.

Vips, skotern gick, men ville inte riktigt vara med på fullgasen, den började "möööa" och tappa varv.
Vi var ute en sväng på 5 mil som gick smärtfritt.
Dagen efter skulle vi ut en sväng till men hann inte mer än 2km så började skotern bluddra och stannade. (Den gick dock starta igen men gick bara på en burk).
Komptest visade ingen komp i ena cyllen. Nu är toppen lyft och kolvarna urtagna.
En kolv och cylinder är körda.

Vad rekommenderar ni?

Köpa ny cylinder och kolv och felsöka, ett insugsgummi var dock illa däran och kan mycket väl vara boven i dramat.

Sälja skiten i delar?

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
renovera på riktigt. nya kolvar lär väl behövas, hona cylindrarna och byt lager o packningar

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
renovera på riktigt. nya kolvar lär väl behövas, hona cylindrarna och byt lager o packningar

inte de lättaste å hona cylindrar idag då de är nicasil i dem...är de minsta hål igenom nicasilen så är cylindern körd å de är bara och byta ut cylindern eller skicka in den..detta blir en smäll på kanske 2500kr för en utbytes om han har tur...tror ja betalade kring 4500 för en beggad från bengans till min440 när den skar..

cylinderfotspackningen är onödig på dessa då de är metallpackning så den är garranterat inge del på.där emot hade ja smacka dit nya oringar i toppen. spec om motorn snurrat 800mil...

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Klyv motorn kolla hur vevlagren känns, sök efter en bättre begagnad cylinder. Nya kolvar samt packningar och packboxar å insugsgummin. Skruva ihop, lufta skotern ordentligt och njut av 500 felfria mil till ? Man kan även kanske kolla över oljepump också ifall man är osäker på orsaken till haveriet. Är veven dålig också så kanske det blir billigare att ta en motor från demonterad skoter ? Lycka till iaf :hello:

enberg_187

Välkänd medlem
18 sept 2008
346
0
16
skicka in cylindern på omnikasilning jag får nog mina 2 cylindrar i veckan hamnar på runt 4tusen för repet på båda och en NY KOSTAR 10512:- 2 nya kolvar får man för 2600kr orginal. Man bör även kolla alla lager också.

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
det är ovanligt att insuggummina är spruckna så dom tar tjuvluft , jag har sett småsprickor på maskiner som gått långt men aldrig i närheten av hål igenom ...

jag rekomnderar ny nicasil (om de behövs) eller en begad med kolv och hitta felet , har den spikat ? visa en bild på kolven ...
'