Skuren vatten/oljepumpsaxel på ZRT 600

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
722
82
28
Norderåsen
Vatten/oljepumpsaxeln har skurit på min ZRT 600 så att oljepumpen inte drivs längre. Axeln har gått varm pga dålig smörjning och arbetat sig in i materialet mot vattenpumpen ca 5 mm, dvs axeln har nu ett glapp på ca 5 mm och impellern har skavt i pumphuslocket. Då axeln har flyttat sig (med hjälp av fjädern i den trasiga packboxen) mot vattenpumpen så har den sedan slutat driva oljepumpen då axeln inte når den.

Jag hittade denna tråden där de beskriver exakt samma problem.
http://www.arcticchat.com/forum/z-zl-zr-zrt-tcat/185617-96-zrt-600-oil-pump-shaft-problem.html
Där pratar de dock mest om hur man ska kontrollera oljepumpen så att det inte händer igen och det enda som nämns om glappet är följande.
also make sure there is a small spacer/thrustwasher on the shaft so its not slopping back and forth
Innan jag väcker upp en fem år gammal tråd så tänkte jag kontroller om kunskapen finns här.

Hur ska jag göra för att fixa detta?
Skaffa en ny axel, ny impeller, nytt pumphuslock och nya packboxar. Shimsa axeln så den inte glappar och montera skiten? Kommer den numera ganska ofina lagerbanan att fungera? Eller rekommenderas något annat?

Axelhålet där axeln har "fräst" sig in 5 mm.


Skadade lagerbanan på axeln.


Impeller och pumphuslock som har haft lite väl nära kontakt.
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
722
82
28
Norderåsen
Svarar på mitt eget inlägg.

Axelhålet som var bortnött är en bussning som går att byta.
Så byte av bussning, bättre begagnad axel och impeller, nya packboxar och vips så fungerar oljepumpen igen.

Självklart så fick jag åtgärda felet med oljepumpen som gjorde att axeln inte fick smörjning.