Vatten/oljepumpsaxeln har skurit på min ZRT 600 så att oljepumpen inte drivs längre. Axeln har gått varm pga dålig smörjning och arbetat sig in i materialet mot vattenpumpen ca 5 mm, dvs axeln har nu ett glapp på ca 5 mm och impellern har skavt i pumphuslocket. Då axeln har flyttat sig (med hjälp av fjädern i den trasiga packboxen) mot vattenpumpen så har den sedan slutat driva oljepumpen då axeln inte når den.
Jag hittade denna tråden där de beskriver exakt samma problem.
http://www.arcticchat.com/forum/z-zl-zr-zrt-tcat/185617-96-zrt-600-oil-pump-shaft-problem.html
Där pratar de dock mest om hur man ska kontrollera oljepumpen så att det inte händer igen och det enda som nämns om glappet är följande.
Hur ska jag göra för att fixa detta?
Skaffa en ny axel, ny impeller, nytt pumphuslock och nya packboxar. Shimsa axeln så den inte glappar och montera skiten? Kommer den numera ganska ofina lagerbanan att fungera? Eller rekommenderas något annat?
Axelhålet där axeln har "fräst" sig in 5 mm.
Skadade lagerbanan på axeln.
Impeller och pumphuslock som har haft lite väl nära kontakt.
Jag hittade denna tråden där de beskriver exakt samma problem.
http://www.arcticchat.com/forum/z-zl-zr-zrt-tcat/185617-96-zrt-600-oil-pump-shaft-problem.html
Där pratar de dock mest om hur man ska kontrollera oljepumpen så att det inte händer igen och det enda som nämns om glappet är följande.
Innan jag väcker upp en fem år gammal tråd så tänkte jag kontroller om kunskapen finns här.also make sure there is a small spacer/thrustwasher on the shaft so its not slopping back and forth
Hur ska jag göra för att fixa detta?
Skaffa en ny axel, ny impeller, nytt pumphuslock och nya packboxar. Shimsa axeln så den inte glappar och montera skiten? Kommer den numera ganska ofina lagerbanan att fungera? Eller rekommenderas något annat?
Axelhålet där axeln har "fräst" sig in 5 mm.
Skadade lagerbanan på axeln.
Impeller och pumphuslock som har haft lite väl nära kontakt.