skydd aarmar / ram nytro

mindz

Välkänd medlem
19 feb 2008
120
0
6
Lycksele
finns det något slags skydd ? sitter ju väldigt utsatt nån som gjort egna lösningar kanske?
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
skydd mot vad?
de finns plast skydd man lägger..detta är dock inte å rekommendera då de samlas nå ohyggliga mängder snö där som sen isar ihop och fjädrarna fryser..finns ingen anledning att lägga dit dem enligt mig..mot sten och skit kan du inte skydda..smäller de så smäller de.
kvistar behöver du heller inte skydda mot..de blir nå sträck som går å skrubba bort lätt sen då armarna är pulverlackade samt skyddslackade så färgen lossnar inte
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Skulle själv aldrig köra utan bukskydd, min kylare har räddas många gånger av detta. Det som sitter orginal på undersidan skyddar inte kylaren så bra. Finns tyvär inget som passar till 100% men det som Yamaha säljer är ett Amerikanskt "bolt on" och funkar helt OK. Sen finns det en hel del variationer på nätet som ska ge bättre flyt i lös-snön mm. om man vill ha nån snyggare modell.
Finns även skydd för A-armarna men har aldrig testat det, men kolla på Yamahas hemsida så finns det mesta.
Visst samlas det en del snö & is emellan bärarmarna, men det gör det även på andra ställen på Nytron så en avtining då & då är att föredra. Har även sett dom som borrar ett hål i bukskyddet just där.
Hur som hellst tycker jag det är en billig försäkring för kylaren som sitter utsatt när en sten gömmer sig under snön, kylaren är inte rolig att byta. & titta gärna under buken på skotrarna så ska du se att dom flesta är repiga där.