Skydd

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Hej, undrar vilka skydd som är bäst att använda?, kör mest friåkning men kommer mest troligt att prova på någon skotercross tävling i vinter.
Är Leatt adventure pro bra eller ska man köpa en tekvest?
Kan ja välja Leatt brace vuxen(Medium) eller kommer den vara alldeles för stor?
Är ca 165 och känns lite onödigt att köpa barn modellen om man bara kan ha den i ett år.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.008
113
Stora Blåsjön
Skaffa knäskydd, verkar inte många som åker med det men jag kör då inte en meter utan på varken skotern eller quaden... inte skönt att tex halka ner på taggarna på fotstegen om man saknar knäskydd. Sen slipper man banka in knäna i panelerna också. Behöver inte nödvändigtvis vara några värsting knäskydd heller.

ozzy 93

Välkänd medlem
27 jul 2009
644
0
16
Aspås
Åker runt med ryggskydd och hjälm :)
Kan hända att man slarvar med ryggskyddet om man bara ska ner till macken ;)

Braak

Välkänd medlem
24 okt 2010
194
0
6
Skellefteå
Absolut ryggskydd å knäskydd!! Lovar att du ångrar dig när du ligger på akuten med krossad knäskål bara för att man skippade skydden just den dan... been there, done that...

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Knäskydd är guld!! Jag kör med ett överkroppsskydd också, har slarvat med det en gång och brutit några revben efter att ha kört in i en stubbe, i riktigt låg hastighet också!

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Ja, och skadar man ryggraden (läs benmärgen) så kan det hända väldigt otrevliga saker. Jag har kompisar som råkat ut för sånna olyckor

Tänk efter före istället, det behöver inte gå fortare än gångfart för att bli rullstolsbunden resten av livet

Lx3

Välkänd medlem
16 jan 2010
148
0
16
Åker cross i Thor impact rig "light" ( lr vad den nu heter, ä utan utan armågsskydd iaf) och stortrivs! Sjukt smidig och slimmad sitter alltid där den ska. Dock har jag plockat bort det standardmonterade ryggskyddet då längden inte stämde för mig och kör med ett separat dainese skydd ist. Finns ju betydligt kraftigare skyddsvästar som ufo, dainese osv men då får man också offra lite smidighet.

woodrocker

Medlem
13 feb 2012
28
0
1
Om man nu ska köpa på sig skydd eftersom man anser sig ha råd.
Vilket skydd ska man prioritera förutom hjälm när man börjar skyffla snö?

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Oavsett vad du köper för skydd-se till att du provat ut storleken innan du betalar.
Ett skydd fungerar inte som det är tänkt om det är för stort eller för litet!

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Hade innan denna säsongen bara kört med ryggskydd. Givetvis hjälm också.

Till i år skaffade jag mig ett rejält överkroppsskydd ifrån dainese med ryggplatta, bröstplatta och njurbälte. Sen skaffade jag mig ett par knäskydd från biltema för 140 kr och dom fungerar alldeles utmärkt.
Jag skulle idag inte vilja åka utan skydden alls.
Jag hade förmodligen inte skaffat några nya skydd i år heller om jag inte hade varit med och sett en dödsolycka ifjol. Då såg man verkligen hur fort det kan gå och hur skör en människa är.

Köp skydd, men precis som ovanstående skrev så ska dom vara riktigt utprovad och sitta bra, annars hjälper dom inte som det är tänkt!

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
thor västen ser skön ut, jag kör med ride north överkropps och ryggskydd, Leat neckbrace (när jag tuktar led), och polisport knäskydd.
kan ju säga att knäskydden är rejält repiga efter bara 40 mils körning trodde aldrig jag skulle behöva dom så mycket.

woodrocker

Medlem
13 feb 2012
28
0
1
Vad har ni för dojjor på er under rundorna?
Bra grepp och varma (som inte är svettfällor)

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag säger bara: köp alla skydd! Har du inte råd direkt, önska dig presentkort i julklapp. Mamma & pappa sponsrar gärna såna saker. :)

Förutom hjälm och ryggskydd, skaffa ett nackskydd. Jag kör med Leatt Adventure, 2500 spänn är det värt att minska risken för whiplash, tro mig... (känner en som fick det, ett h-vete har han).

Skaffa även ett sånt där crosskydd som täcker bröst/rygg/axlar/överarmar. Och knäskydd (kvar att inhandla för mig).

Skor: jag har alltid kört med fodrade gummistövlar, men bytte ny till Yamahaskoterskor. Stor skillnad! De är mycket hårdare och lär skydda fötterna mkt bättre.

Ett tips: när du ska köpa skydd, ta med de skydd du redan har till butiken, så du får prova ut. Så du inte kommer hem med grejor som inte passar.

Återigen: bra skydd ska man ha när man åker skoter! Här i byn var det en grabb som landade med ryggen på en stubbe förra helgen. Han kan antagligen tacka ryggskyddet för att han kan gå idag...

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Och ha för guds skull skydden på, även om du bara ska ut och "prova" skotern tex. Har nackskydd när jag tävlar dock slarvade jag tidigare med den vid friåkning. Det lider jag av idag då jag överhoppade ett hopp och landade platt och snett pga vindbyar och skadade nacken och fick whiplash, vilket jag förmodligen inte skulle ha fått om jag bara tagit på mig nackskyddet, är för övrigt ett leatt.

Annars kör jag med tekvest, evs ledade knäskydd och nackskyddet. Samt naturligtvis hjälm.