Släcker tändstift vid varmkörning.

Millner

Medlem
4 dec 2013
42
1
8
Swb assault 600, har vid flera tillfällen den här veckan släckt ett stift när den står på tomgång och varmkörs. Har inte gjort så på hela förra säsongen.

Den har förvarats med s.k. stabilisator i soppan sedan ifjol så det är den
jag kört på i början av veckan, tips på det?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Är det alltid samma tändstift som sotar igen? Vad händer i så fall om du byter plats mellan tändhattarna (nu antar jag att det är ett traditionellt skotertändsystem som ger gnista samtidigt i alla cylindrar), följer då felet med till en annan cylinder?

Rent allmänt så är jag skeptisk till att varmköra motorer på tomgång (bortsett från allra första minuten efter en svår kallstart då den kanske inte ens tål gaspådrag), bättre att de får gå med måttlig belastning under varmkörningen så att de kommer upp i normal drifttemp så snabbt som möjligt.
En tvåtaktare på tomgång är ju litegrann som att elda i en kamin med luckan vidöppen - det är mycket kalluft och oförbränt bränsle som passerar rakt genom motorn och kyler ner den i nästan samma takt som förbränningsvärmen försöker värma upp den.
 

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Fick höra av någon när jag släckte stift på samma vis att det var extremt viktigt att maskinen ALLTID måste bli ordentigt varm innan man stänger av maskinen.
Ex: Ofta när jag skulle åka släpvagn till dagens tur så varmkörde man till ca 30grader, sen upp på släpvagn å stängde av. Sen när man startar upp maskin å backar av började den gå på en cylinder.
Detta hände några gånger innan jag fick tippset att köra den ordentligt varm, och efter det har det funkat bra.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Har samma problem. Det händer bara när gör kallstarter och det är bara variatorsidans cylinder som surar. Tipsen jag har fått är att vara riktigt noga med att varmköra och byta till championstift, kör nu med NGK BPR9es och ska prova byta innan helgens tur.
 

Tom Engman

Välkänd medlem
12 apr 2007
163
0
16
Umeå
Hade problem med detta, bytte till iridiumstift, noll problem sedan dess, tills för någon helg sedan. Samma visa igen.. Börjar undra om det beror på läckande injektorer?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Ngk EYA 9 är bästa stiften mot surningsdöden. Har man stora problem med släckta stift kan man dessutom knacka ihop elektrådavståndet till 0,4-0,5mm då håller de ännu bättre.

Iridumumstift "har" jag inte märkt av vara bättre än "vanliga stift" vad gäller surningsdöden.
 
Reactions: erkken

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Testa champion rn57ycc ( har för mig dom heter så) kör såna i min nu, samt körde dom i min gamla 600 vet förgasar snurra. Och vid kall start hängde chocken sig tills den blev varm vilket gjorde att den surade massor på tomgång, men den stampade på länge med bara 3-400 varv innan den tillslut stannade, då var de bara rycka igång igen och den gick. Dom stiften tålde hur mycke som helst
 

Hakis

Ny medlem
1 dec 2012
2
0
1
Östersund
Är det någon som har fått svar på detta problem? Min 600 slutar också att fungera på cylindern som sitter på variatorsidan vid varmkörning.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Har kört hela helgen med Champion RN57YCC och inte ett problem, värmde dock upp motorn ordentligt utan en titta på gasen till den låg på +25C också.
 
Reactions: Boost III