Släpvagn till skotern

blomQ

Välkänd medlem
12 aug 2007
230
0
16
35
Luleå
Hej,

Jag ska köpa mig en släpvagn som jag ska ha till att transportera skotern på.
Jag har tänkt att flaket ska vara ca 330 cm långt och ca 150 cm brett.
Jag har kollat på märkena Reko, Fogelsta och Tiki.

Jag har funderat mest på Reko Trailer.
Är det nån som har någon erfarenhet av Reko släpvagnar?

Eller tycker ni att man ska satsa på något annat märke?

Tacksam för svar!

/Tobias

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Köp ett stort släp på engång. Visst är smala släp lättkörda men 180*330, mindre än så är bortkastat.

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Jag kör Reko 650(1000)obromsad.
Flakyta:138X348 tror att alla nu existerande skotrar går på.
Funkar bra för mina transporter + att man slipper kärvande bromsar(är väl mer eller mindre standard på vagnar som står still mest).
Vill minnas att jag gav 11000 för den hos Roland Petterson i Rättvik.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Jag kör Reko 650(1000)obromsad.
Flakyta:138X348 tror att alla nu existerande skotrar går på.
Funkar bra för mina transporter + att man slipper kärvande bromsar(är väl mer eller mindre standard på vagnar som står still mest).
Vill minnas att jag gav 11000 för den hos Roland Petterson i Rättvik.
Är det tipp på den?

Såg att Tikis 346 (eller vad det nu heter, var iaf nära 350x150) gick för 12.000:- begat i fint skick, och det har nog tipp.

Livet blir lite enklare om man har tipp...

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Japp,finns tipp på den,dock ej skruvtipp(2 flaklås,samma som till lämmarna).
11000 var nypriset(16000 med bromsad axel) + att du inte behöver besikta 1:a gången förrän efter 4 år.
Inte för att snacka ner nånting,men svågern har en tiki som är några år gammal,och den flexar nåt grymt i ramen.

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
Mitt råd...

Köp inte ett för litet släp. För oftast så är man väl iaf 2 st som vill iväg? Då blir ju 330x150cm lite trångt.

Själv har jag fogelstas största vagn (400x220cm). Kanske lite overkill. Men det är gott om plats...man slipper iaf vara rädd att skotrarna ska stå & nöta mot varann.

ExIISx

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
0
16
Krokom Swe
Köp gärna ett med bred överdel, men se till att släpet håller bilens hjulbredd.. drygt när vagnen försöker hitta rätt spår i isvallarna, plus att den blir rätt tungdragen!

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Mitt råd...

Köp inte ett för litet släp. För oftast så är man väl iaf 2 st som vill iväg? Då blir ju 330x150cm lite trångt.

Själv har jag fogelstas största vagn (400x220cm). Kanske lite overkill. Men det är gott om plats...man slipper iaf vara rädd att skotrarna ska stå & nöta mot varann.
Det handlar ju samtidigt lite om kostnader...

Jag ser det inte riktigt försvarbart att behöva pynta 45k++ exkl. moms för något av det största som Larssons har ett erbjuda, vilket man förvisso lastar upp fyra skotrar på utan problem.

I regel så duger ett 150+x350+ för två maskiner, dock kanske inte om man har bredbandare eller 4+ m matta.

Btw, du som kör mycket kring A-jaur; har du kollat in http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=19479 ? Lånade lite bilds av dig dit.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Köp gärna ett med bred överdel, men se till att släpet håller bilens hjulbredd.. drygt när vagnen försöker hitta rätt spår i isvallarna, plus att den blir rätt tungdragen!
Bred överdel = inbyggda hjulhus?
Självklart najs, men i värsta fall kan man ju dra ett lappbygge (ribbotten av 4x2" som sticker ut 20+ cm på vardera sida).
Det är ju så få budgetvagnar som har inbyggda hjulhus, va?

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Tycker ni att det är värt att köpa till en kåpa?
Ja, om man bortser från kostnaden, skramlet, ökat luftmostånd=högre bränsleförbrukning och det faktum att den är i vägen när man ska lastsurra.

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
Ja, om man bortser från kostnaden, skramlet, ökat luftmostånd=högre bränsleförbrukning och det faktum att den är i vägen när man ska lastsurra.
Lastsurrningen beror ju på hur stort släp man har...:) Jag har kåpa på mitt. Den uppskattas enormt. Man slipper få skotern nedsmutsad av vägdamm salt & slask mm. Samt man slipper racklet med ev kapell som skall av & på. Ett annat stort plus är ju att man kan slänga in lite packning under kåpan. Om de inte rymms i bilen.

Men visst har soppaförbrukningen stigit litegrann. Men de lilla extra bilen drar de mil jag drar skotersläp lever jag med.
Priset på släp+kåpa blir ju väsentligt högre än ett släp utan. Men släpvagnar är ju inte direkt ngt som rasar i värde heller.

blomQ

Välkänd medlem
12 aug 2007
230
0
16
35
Luleå
Tycker ni att man ska köpa en bromsad eller obromsad släpvagn?
Hur är det att köra med en obromsad i fjällen?

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
jag skulle vilja ha en smal och lång vagn så att man kan lasta två maskiner på längden

är det nån som har någe tips om modeller på marknaden?

sen är det ju fint med ett långt släp annars oxo, det känns ju som att släpen oftare är för kort än för smalt

en annan bonus med långt släp är att det är enklare att backa med...korta släp tycker jag kan vara tjorviga att hålla på med

blomQ

Välkänd medlem
12 aug 2007
230
0
16
35
Luleå
Nu har jag bestämt mig för en Reko trailer med flakmåttet 135x337.

Tror ni att det går att få på två st skotrar på den om man fäller fram och baklämmen?