släpvagnar

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Har parallellt med ivrigt skotersökande jagat runt lite efter släpvagnar.

Begagnat finns det ju väldigt begränsat - verkar vara gamla "skrothögar" eller ett par år gamla till nypriser... dessutom vill jag gärna hitta en som inte är moms-smittad.

4P Twin XL/Inline med kåpa 42.900kr/43.900kr
3S Alutreiler 170x360cm med kåpa 54.375kr
Tikitreiler 185x360cm med alukåpa 48.400kr

Jag trodde Tikitreiler, estländsk som det väl är, skulle vara mycket billigare än så?

Någon som har några tankar kring detta? Känns ju som att Tikitreiler går bort och att 4P ligger bra till om man inte kan få pruta en hel del på alutrailern...

Släpen kommer väl endast sekundärt användas till skoterförflyttning, så man kanske skulle kika på en mindre... vad för mått är "minimum" för att rymma en modern skoter idag? (jag har noll koll) Det jag förstått är att ovan mått ska rymma 2 skotrar relativt enkelt?

hemi

Välkänd medlem
28 okt 2006
123
1
18
Östersund/Åkersjön
Efter att jag knäckt 3 st 4p vagnar så köpte jag en Reko trailer 4.33x1.88 med kåpa, går som en dröm på vägen å mycket välbyggd.
Jag fick betala ca. 43000:- och ett stort + på min vagn är att dämparna till kåpan sitter på utsidan.

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Herrejistanes vad många olika märken det finns haha... trodde det fanns 4P och Lööve :D

Reko Trailer har ju ÅF i Skellefteå verkar det som, får undersöka till veckan.

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Åtminstone på de 4P-alternativ du nämner, rymmer man två (normala) skotrar utan större problem. Ska du bara ha en skoter så kan du gott titta på mindre släp.

Hade tidigare ett Br. Fransson (180x280) och även på det fick jag på två skotrar. Det var en Lynx Rabger (lång) och en GrandTouring (bred).

För en skoter klarar du dig med ett EU-släp. En bekant köpte ett 150x325 i veckan för 14000 inkl vinterhjul. (Kåpa tilkommer)

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Tror man ska satsa på en aluminumvagn ändå. Sen är frågan om man ska ha möjligheten att rymma två skotrar - känns ju som det är klokt när man säkert har släpen i 10-20 kanske 30 år...

hemi

Välkänd medlem
28 okt 2006
123
1
18
Östersund/Åkersjön
De e klart att du ska ha en vagn som lastar 2 skotrar, du kommer att få jättemånga nya bästiskompispolare som vill hänga me på fjällturer...

jajemen så är det...

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
De e klart att du ska ha en vagn som lastar 2 skotrar, du kommer att få jättemånga nya bästiskompispolare som vill hänga me på fjällturer...

jajemen så är det...
Ja, det är ju såklart baksidan av myntet... men kör man mitt ekipage så får ju fripassagerare bjuda på något annat...

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Blev i alla fall ett 4P Twin XL med kåpa. Underlättade att ÅF hade en hemma i lager, samt att vi köper våra bilar hos samma företag. Slapp jag dessutom låna ett släp för att hämta skotern jag köpte i afton! :)

Nu hoppas jag bara att vi ska slippa "knäcka" denna släp... men den kommer nog gå få mil under många år tror jag...

hemi

Välkänd medlem
28 okt 2006
123
1
18
Östersund/Åkersjön
Det är en fin vagn, att jag har knäckt vagnar beror nog på att jag fraktar så mycke annat än bara skotrar, så lasta me förstånd så går de bra;)

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.275
84
48
Övik
Det är en fin vagn, att jag har knäckt vagnar beror nog på att jag fraktar så mycke annat än bara skotrar, så lasta me förstånd så går de bra;)

Nyfiken på hur och var du knäckte dom?? Vilka modeller var det?

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
Björnlyan S19381250

Mått Invändigt 380x188x25 cm
Mått Utvändigt 235x539 cm

Väldigt bra släp, sen är de ju typiskt alla släp, ju mer dom används destu bättre skick är dom i, Iaf om man tänker bromsar på vintern osv.. hehe :p

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag kan rekommendera Tysses släp. Far har ett sådant skitlångt boggisläp, typ 5 meter eller nåt. Han har det som ett riktigt allroundsläp och ibland med 1-2 tons överlast men det bara går och går. Strax under 1000 mil per år närmare bestämt.

hemi

Välkänd medlem
28 okt 2006
123
1
18
Östersund/Åkersjön
Det har varit balkarna som gett sig på längden, från axeln och bakåt.

När jag knäckte en Big Twin så stod sidorna ut ca. 5 cm vid hjulen:hmmmm: såg lite rund ut... hade två skotrar och en skalmanpulka på..

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Det har varit balkarna som gett sig på längden, från axeln och bakåt.

När jag knäckte en Big Twin så stod sidorna ut ca. 5 cm vid hjulen:hmmmm: såg lite rund ut... hade två skotrar och en skalmanpulka på..
Du vet att man får köra max 80km/h med släp? ;)

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
Någon som sett nya Lööve släpet i verkligheten? Såg riktigt nice ut!

Edit: Såg nu att dom beräknas vara leveransklara i november!

Last edited: