Släpvagnsförsäkring?

A

axelsson_vpg

Hello.

Måste man ha försäkring på släpet?
Om jag ställer på släpet och inte har försäkring, kommer jag då få trafikförensingsavgiften som är skitdyr?

Är de bara om jag har HEL försäkring på släpet som vid ev. olycka kan ersätta min skoter(typ dikeskörning / krock osv) ?

Ska köra med släpet senare idag, snabbt svar uppskattas!
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Man behöver inte trafikförsäkring, den går på bilens trafikförsäkring.
Det man får lägga till är halvförsäkring om man vill ha skydd mot stöld.
Helfösäkring mot vagnskada.

Observera!
Din skoter kommer inte bli ersatt av släpvagnens försäkrning.
Fordon som fraktas på släpvagn måste ha en egen försäkring för att få ersättning.
Nu vet jag inte exakt var defineringen går, men en skoter som har en egen identitet, reg.bevis, nummerplåt ska ha egen försäkring.
En åkgräsklippare tex som inte har reg.bevis går nog under släpets försäkring.
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Bilens försäkring täcker släpet inget på den. Så försäkra släpet en ny vagn brukar kosta helförsäkring helår runt 400:- sen blir det billigare ju äldre släpet är. Då är allt du fraktar på släpet försäkrat.
 

haer0201

Medlem
2 nov 2006
26
0
1
Kramfors
Nu kanske inte det sker så ofta men som jag förstått det gäller inte bilens försäkring på släpet om den skulle lossna från kroken och till exempel åka in i en annan bil.. skulle kunna bli dyrt.
Att en släpvagnsförsäkring skulle täcka lasten har jag mkt svårt att tro, möjligen en fast lägre ersättning
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Om släpet orsakar skada på andra saker så går det på bilens försäkring. Men allt på släpet för du inte ett öre för men om släpet är försäkrat så täcker släpförsäkringen sakerna på släpet.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Så, nu tar vi det här klart och tydligt:

Släpet behöver inte försäkras för att dras av bil på väg.
Last på släpet, tex en soffa eller en gräsklippare, täcks normalt-men det skiljer lite mellan olika bolag.
Last på släpet, som har en egen fordonsidentiet-tex skoter eller mc, täcks inte. Dom ska ha egen försäkring.

Skador på släpet ersätts bara om du har en helförs på släpet.
Jag har ett nytt släp, det kostade f.ö 785:-/år att helförsäkra.