Släpvagnslås - förhindra att någon kopplar loss släpet från bilen?

Eph

Välkänd medlem
19 jan 2013
170
2
6
Jag har ett vanligt släpvagnslås så att ingen kan koppla på det, men när bilen och släpet står ute i "ingenstanset" medans jag är ute och kör skoter så är det ju en smal sak att koppla loss släpet från bilen och dra iväg. Eller ännu värre, samma sak men med skotrarna i den.

Har försökt hitta något så man kan låsa fast släpet på bilen men inte lyckats hitta.

Någon som vet?
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Varför inte bara använda stödhjulet och hissa upp vagnen från kroken och använda det vanliga låset?
Eller varför inte backa så att vagnen inte går att få ut?
 

Eph

Välkänd medlem
19 jan 2013
170
2
6
Visst kan man göra så
- men enklast är ju att den helt enkelt är fastlåst så man inte behöver bry sig.
 

bybon

Välkänd medlem
27 feb 2011
227
0
16
Harbo
Winterhoff ws3000 med robstop!!!
Dyrt som faan men då får du en antislingerkoppling också ! Rätt skönt på vintern faktiskt
Osså e set godkänt av alla möjliga instanser!
Köp på ebay i tyskland så är det överkomligt

/stefan
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Winterhoff ws3000 med robstop!!!
Dyrt som faan men då får du en antislingerkoppling också ! Rätt skönt på vintern faktiskt
Osså e set godkänt av alla möjliga instanser!
Köp på ebay i tyskland så är det överkomligt

/stefan
Min körskola hade en sådan. Jag tyckte att den var ganska lättanvänd och det stora handtaget gjorde att man inte behövde anstränga sig så mycket för att koppla av och på. Den var lättanvänd men inte värd pengarna, dessutom undrar jag hur spröd plasten blir i kyla.

I Sverige kan du köpa den för runt 3500 och låset tillkommer för 1500. Inte speciellt prisvärt men köp den i Tüskland.
 

bybon

Välkänd medlem
27 feb 2011
227
0
16
Harbo
Jag har kört det i många år på både släp o husvagn och inte lyckats ha sönder plasten!
MEN den finns som reservdel!
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
borra ett hål rak igenom handtaget (om det är tillräckligt grovt) och sätt ett hänglås i hålet så att hänglåset fungerar som stopp mot handsken när man lyfter upp/öppnar handsken

ev jävligt luddig beskrivning men du kanske fattar?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Robstop går ju att köpa löst.
Lite kinkigt att få det att gå i lås, dock.
 

perssah

Välkänd medlem
8 jan 2013
119
0
16
Gävleborg
Jag sätter bara på det vanliga släpvagnslåset när jag stannar med vagnen och har den obevakad, och tar bort det igen vid avfärd :)