Släpvagnsprojekt

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Kan väl slänga upp mitt lilla sommarprojekt.
Ska fixa iordning våran släpvagn så att den går igenom besiktningen.
Släpvagnen i fråga är ett hemmabygge. Totalvikt: 1000kg, Lastvikt 690kg. Lastutrymmets längd: 3180 mm.

Det som ska göras:
- Byta påskjutsdämpare
- Gå igenom bromsarna
- Byta stötdämpare
- Byta elsystem
- Bygga uppkörningsramp
- Bygga nya lämmar (rostiga, se bild)
- Eventuellt bredda den så att två skotrar kan lastas.

Det är endel som ska göras, men fick den väldigt billigt så det är iaf värt ett försök att rädda.

Bilder:

(Dåliga bilder, trångt att ta kort)

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Liten update då:
Rev bromsarna idag. Vädligt fräscha. Funkade väldigt bra, förutom att ena bromsen inte gick tillbaka ordentligt. Sprayade i lite rostlösare/smörjmedel i mekanismen, får se om det hjälper något. Annars blir det nog byta av fjäder alt. byta vajer.

Som synes i bakgrunden är det väldigt mycket ytrost. Men jag har använt stålborste och haft på rostätare så det ser inte så farligt ut nu :)

Bara att fundera ut hur jag ska få till påskjutsdämparn då det fästet är lite för litet, sen blir det en testtur :)

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Nu har jag fått till påskjutsdämparn, det blev att demontera hela påskjutsbromsen och slipa ner bulten till rätt dim. med vinkelslipen.

Den kärvande bromsen verkar ha gett med sig också :)

Så imorgon blir det en testtur och justering av bromsarna.

Någon som vet vad bilprovningen brukar kolla på vid besiktning av släp?

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Någon som vet vad bilprovningen brukar kolla på vid besiktning av släp?
Kolla så att alla lampor och el fungerar. Sen bromsar så att de tar jämt och fint, ingen rost i chassi osv. Kopplingen måste vara väl fungerande och inte kärva eller liknande. Besiktigade en båttrailer (80 km/h) idag men det bör vara liknande.. :)

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Provturen gick väldigt bra. Den verkar bromsa som den ska. Även all el fungerade, trots att den har stått sen -07/-08.

Besiktningstid är beställd så det blir att ligga i och slipa ytrost.

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Kolla så att alla lampor och el fungerar. Sen bromsar så att de tar jämt och fint, ingen rost i chassi osv. Kopplingen måste vara väl fungerande och inte kärva eller liknande. Besiktigade en båttrailer (80 km/h) idag men det bör vara liknande.. :)
Då är det hyffsat lugnt :) Elen funkar klockers, ett lyktglas som måste bytas. chassiet är galvat och fräscht dock är lämmarna rostiga och fula. Axeln har lite ytrost, men det får jag åtgärda innan då. Påskjutsbromsen behöver en påhälsning av fettsprutan också.

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Inte hänt så mycket i veckan pga. garagebygge.

Men idag slipade jag bort ytrosten på axeln och målade på hammarlack. Lämmarna fick en omgång med stålborsten. Bytte även ena positionslyktan, samt trianglarna.

Bilder kommer imorgon,för jag hittar inte kabeln till kameran.

Edit:
Före:

Efter:

Last edited:

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Då får du ta och lägga upp lite garagebyggar bilder också ;)
Visst ;)

Avlastning

Avlastat

Takstolar + undertak och läkten uppsatt även väggarna är grundade och fått en strykning täckfärg :p

Snabbt har det gått, avlastning i tisdags morse, sista bilden är tagen i lördagskväll :)

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Nu har vi varit iväg på besiktning. Den gick igenom utan anmärkning:D Bromsarna tog ganska jämt, 0,6 vänster, 0,8 höger. Så nu är det bara att köra på:).

Nästa steg är att fixa utseendet. Den ska lackas om, något förslag på färg? Jag har funderat lite på blå eller svart.

kommer bli ett fint garage :)
Tackar :) Jag hoppas på det :)