Hallå.
Länge sedan man gjorde en ny tråd i denna avdelning, och eftersom det verkar bara populärt med släpvagnar så slänger jag upp ett litet projekt om min släpvagn.
Fick ärva den av morfar för 3 år sedan då den inte längre klarade besiktningen pga sprucken axel.
Sedan dess har den används som gårdsvagn utan större nytta, men då jag i sommar här var tvungen att åka 6 mil bara för att låna en släpvagn till lite virke insåg jag att det var dags att ta tag i saken.
Har tyvär inga bilder på hur den såg ut från början, men det får ni leva med.
Vi börjar här, det är en galvad fobo vagn som sett bättre dar, här har jag precis rivit den utruttnade flakbotten:
Bort med fälgarna och skärmar. Här syns den slitna axeln också:
Lite bilder på mitt "special-lemm" bygge, som jag kallar det. Planen är att den ska tillåta mig att lasta det "lilla extra" som ibland kan behövas:
Anpassas såklart för att kunna köra fram proclimben "lite till" vid behov:
Svetsat axeln och behandlat med underredsmassa. Funderade ett tag på att byta axel, men till denna vagn kändes det inte värt det. Så det blev 5mm durkplåt som förstärkningar:
Lite 2komponent billack:
Nya kablar, kontakter och ledbelysning hela vägen runt. Får väll se hur stort problem jag får med avsaknaden av värme i vinter.
Länge sedan man gjorde en ny tråd i denna avdelning, och eftersom det verkar bara populärt med släpvagnar så slänger jag upp ett litet projekt om min släpvagn.
Fick ärva den av morfar för 3 år sedan då den inte längre klarade besiktningen pga sprucken axel.
Sedan dess har den används som gårdsvagn utan större nytta, men då jag i sommar här var tvungen att åka 6 mil bara för att låna en släpvagn till lite virke insåg jag att det var dags att ta tag i saken.
Har tyvär inga bilder på hur den såg ut från början, men det får ni leva med.
Vi börjar här, det är en galvad fobo vagn som sett bättre dar, här har jag precis rivit den utruttnade flakbotten:

Bort med fälgarna och skärmar. Här syns den slitna axeln också:

Lite bilder på mitt "special-lemm" bygge, som jag kallar det. Planen är att den ska tillåta mig att lasta det "lilla extra" som ibland kan behövas:




Anpassas såklart för att kunna köra fram proclimben "lite till" vid behov:



Svetsat axeln och behandlat med underredsmassa. Funderade ett tag på att byta axel, men till denna vagn kändes det inte värt det. Så det blev 5mm durkplåt som förstärkningar:


Lite 2komponent billack:

Nya kablar, kontakter och ledbelysning hela vägen runt. Får väll se hur stort problem jag får med avsaknaden av värme i vinter.


