slangar vid VESarna?? IQ RR

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
vad är det för slang som hänger lös som går in i nåt som liknar en magnetventil och in i den magnetventilen går slangarna från vesarna??? ska den bara hänga lös vid noskon eller ska den gå in i nåt?
hittar ingen bild på detta i nån sprängskiss..
det kommer ju ut avgaser eller iaf nån rök när motorn går på tomgång och man öppnat huven och står och kollar så puffar det ut i den slangen..?:eek:hwell:

vad ska man ha för stift med slp pipan? har kollat men alla säger olika så vill veta nån som har provat lite olika..

nån som monterat nån slags verktygssats/påse på en iq som kan skicka in bilder på den montering!
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
när du kommer upp i visst höga varv kommer cdi boxen jorda magnetventilen och då stänger den som i sin tur leder till att avgasportarna öppnas. på det här viset kan man som tillverkare precis bestämma vid vilka varvtal vesarna ska öppnas.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
men vad har den slangen från magnetventilen för funktion?? två slangar går in i magnetventilen sen en ut därifrån.. och den ut i tomma intet..?
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Nu gissar jag men jag antar att den fria slangen är tillför att om det kommer "avgasgegga" ner i magnetventilen så ska den inte spotta ut den i motorrummet utan den får rinna ut där man placerar mynningen på slangen.
Som sagt en ren gissning.

O.T.
Du kan även läsa lite på Hardcoresledder om de som pluggat de där slangarna iaf på cfi700 motorn för att få ett bättre klipp i motorn. En del upplever skillnad andra inte.
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
det går ju ut avgaser och därav avgasklägg där. nånstans måste ju tryck/avgaser ta vägen annars vore ju magnetventilen överflödig, pluggar man den lyfter ju vesarna ev tidigare.

på t ex pro x 440 2003 så stänger solenoiderna vid 6700 varv/minut och då lyfter avgasportarna, när varvet går ner under 6700 så öppnas solenoiderna (eller solenoiden beroende på skoter) och avgastrycket går ut i atmosfären och vesarna går ner igen.


har inte läst om de som pluggar men på en 440 är det viktigare att de inte öppnar för tidigt för då blir väl motorn slöare än den redan är på mellanregistret.