Slangklämman på slp pipor.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.084
113
Stora Blåsjön
Har funderat ibland vad slangklämman + avgasbandaget som sitter på nästan alla slp-pipor är bra för.

Känns som den enda nyttan den kan göra är att dämpa ljudvolymen något då det inte borde sjunga lika mycket i pipan?

Någon som vet?

tofferacing

Välkänd medlem
15 dec 2008
297
0
16
prärien
Låter som du har funderat i helt rätta banor.!! Slangklämman å avgasbandaget under den har till uppgift att minska resonansen i pipan och i och med det förhindra sprickbildning som uppkommer,dock ser man det aldrig på pipor som är byggda av de andra tillverkarna,Pressformar gentemot handbyggda pipor vet vi ju alla resultatet av...!!!!

proxmogge

Aktiv medlem
24 jun 2009
81
0
6
strömsund
min har spruckit 2 ggr, bandet o klämman sitter på..
Yes det är för att minska ljud,vibrationer samt risken för sprickbildning, står i monterings specen till pipa/pipor. Det är inte så att din pipa vill ligga ann mot staget mellan stötdämpartornen? Tänkte om den får ta emot vibrationer och törnar eftersom den vill spricka för dig. Jag märkte när jag monterade min nya pipa att den ville ligga ann mot det och dem brickor som följde med för att palla upp under gummikudden som pipan ligger mot inte räckte till utan jag va tvungen att lägga under några extra för att det skulle ligga fritt. Bara en tanke. :)

oggep

Välkänd medlem
27 feb 2007
126
0
6
Timrå
Yes det är för att minska ljud,vibrationer samt risken för sprickbildning, står i monterings specen till pipa/pipor. Det är inte så att din pipa vill ligga ann mot staget mellan stötdämpartornen? Tänkte om den får ta emot vibrationer och törnar eftersom den vill spricka för dig. Jag märkte när jag monterade min nya pipa att den ville ligga ann mot det och dem brickor som följde med för att palla upp under gummikudden som pipan ligger mot inte räckte till utan jag va tvungen att lägga under några extra för att det skulle ligga fritt. Bara en tanke. :)
Tack, ska kolla upp dedära :)