Slapp stötdämpare dom första 6-7 cm iq 600rr

Sneable

Välkänd medlem
26 mar 2009
280
0
16
Malå
Märkte igår efter jag kommit hem från en längre ganska hård körning att dämparen var slapp dom första centimetrarna, den föll nästan ner 6-7 cm och man fick dra den upp. Efter dom första centimetrarna var den dock som vanligt.
Vad beror detta på ?
Har aldrig hänt tidigare
 

xcOOb

Välkänd medlem
25 feb 2007
1.032
1
16
Gävle
www.skogenracing.com
tror de är så på alla dom där boggiena.. lika på min 440, lite mer när den varit okörd sen blir de lite bättre när man kört den ett tag men försvinner aldrig helt..
 

Sneable

Välkänd medlem
26 mar 2009
280
0
16
Malå
Fjädrarna är nog knappast trötta har inte kört 40 mil än.
Dock kollade jag den i morse när den stått en natt och då var den som vanligt dvs jämn dämpning hela vägen.
Kan det vara oljan som blir mer lättflytlig när man kört långt/hårt ?

Nej den slår inte igenom
 

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Fjädrarna är nog knappast trötta har inte kört 40 mil än.
Dock kollade jag den i morse när den stått en natt och då var den som vanligt dvs jämn dämpning hela vägen.
Kan det vara oljan som blir mer lättflytlig när man kört långt/hårt ?

Nej den slår inte igenom
Längre du kör desto varmare blir oljan, och när den är varmare flyter den bättre.
Vet inte om det är så, men teoretiskt sätt så blir dom mjukare ju längre du kör ;)
 

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Kom hem med min Prox igår.. Walker Evans dämpare, boggien var rätt så låg nästan i botten, den slog aldrig igenom men. Pallade upp den bak och idag var den normal så. Var rätt hård körning, tror på oljan om den är totalt ihopsjunken men borde ju återgå till normal sen.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Det är fjäderns jobb att bära lasten, dämparens att dämpa ut svängningar/bromsa rörelse.

Har maskinen fel höjd är det en fjädergrej, (om inte dämparen låst ihop sej(frysit eller på annat sätt inte tillåter fjädern att gå ut)

P.g.a gastrycket i dämparen bär den ändå en viss last, däremot är inte det dämparens uppgift, undantaget är WE Air-dämparna som bl.a sitterfram iboggin på RR:en
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
det ska finnas ett litet glapp i högsta läget, det är innan svingen börjar arbeta..dock är detta glappet väldigt litet. jag vet själv inte hur evans dämparna funkar, har öhlins på min IQ. men där är de då ett glapp.och alla mina andra skotrar har oxå haft detta glapp. slålänge inte dämparn slår igenom vid hård körning så funkar den ju (dock en perfekt inställning för din dämpare är att den ska slå i genom ytterst lite vid EXTREM belastning, då funkar den som bäst, alltså extram belastning är att du landar kant på något eller dyligt)
 

Sneable

Välkänd medlem
26 mar 2009
280
0
16
Malå
Var och körde idag och då var det samma sak när jag ställde ifrån mig den.
Dämparen funkar ju fint det är inget man märker när man är och kör o.s.v
Var bara en sak jag reflekterade över :)
Hur tycker ni andra IQ ägare att orginal setupen är på dämparsidan ?
Har ni justerat något ?
Tycker själv att centerdämparen kanske är lite för mjuk i förhållande till dom andra. Jag har inte kollat något men den har väl ingen fjäder utan det är bara schimsning (stavning?) som man justerar den på ?
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Progressiva dämpare samt att när materialet blir varmt efter en lång och hård körning blir det givetvis mjukare. Därav att det är som normalt morgonen efter, skulle säga att det inte är något att oroa sig såvida det inte handlar om några enorma skillnader.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Boggins konstruktion gör denna dödgång i början av slaget och det är helt normalt, det finns många och långa trådar om justering av denna boggi.
 

Sneable

Välkänd medlem
26 mar 2009
280
0
16
Malå
Boggins konstruktion gör denna dödgång i början av slaget och det är helt normalt, det finns många och långa trådar om justering av denna boggi.

Okey men jag tycker att det är väldigt konstigt att det beror på från gång till gång hur den är ?

Hur kommer det sig ?

Du får hemskt gärna länka till trådar, all läsning är intressant
 

Sneable

Välkänd medlem
26 mar 2009
280
0
16
Malå
Du har naturligtvis helt rätt.
Jag har läst dom andra trådarna och lärt mig en del men det födde nya frågor :)
Dom trådarna handlar om hur man får skotern att resa men jag undrar vad man ska ha för boggie inställningar för bästa dämparförmåga när man kör hårt på led och hoppar mycket ?
Är sagget bättre att ha kvar då eller hur ska man ha ?
I vilket läge tar boggien upp hörda smällar bäst ?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Bor du i Malå så knalla in till G-son på AGS och surra lite, han har en RR själv och är överdjävlig på dämpare i största allmänhet.

Har du problem nu med att boggin inte klarar det du vill? Om inte så kör, efter du har ställt in fjädrarna efter instruktionsbokens beskrivning.
 

Sneable

Välkänd medlem
26 mar 2009
280
0
16
Malå
Nej jag tycker att den funkar riktigt bra men har inte provat mixtra något i övrigt.

Ska ha in skotern på första servicen där idag.
Har pratat lite med han och vet att ha har gjort centern hårdare och lite mindre retur samt slackat balator remmen