Slirar på rem.

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Va ute igår och åkte och märkte att skotern börja slira på remmen. Remmen slut tänkte jag, men jag hade ingen ny. Va ut och prova lite idag också och då slira den inte längre? Försen den vart varm då slira den somfan.. Kunde åka typ 15km/h på 7500rpm. Stannade ett tag så den fick kallna lite och då funka den lite sådär igen men börja spinna när den vart varm igen. Ska prova med en ny rem imorn. Men är det bara remmen eller kan det kanske va nå med variatorerna som inte växlar som den ska? Har aldrig kört slut på en rem förut. Kollar man på remmen slityta nu är den blank som satan, slät och hård.

Återkommer imorn när jag provat med ny rem.
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Kolla linjeringen, den kan vara åt helvete villket slutar med högt remslitage och varma variatorer.
Jo men det konstiga va att det kom så plötsligt. bytte juh matta till 44mm i måndags gick bra då och hela dan igår tills kvällen. Men jag ska iaf kolla det det är inge kul om en ny rem inte hjälper och den blir slut också direkt. Kostar juh 900. Man kanske skulle ha drevat ner också nu när man har sånt ***** grepp så mattan knappt slirar längre :)
 

mamme

Aktiv medlem
6 okt 2008
60
0
6
Jo men det konstiga va att det kom så plötsligt. bytte juh matta till 44mm i måndags gick bra då och hela dan igår tills kvällen. Men jag ska iaf kolla det det är inge kul om en ny rem inte hjälper och den blir slut också direkt. Kostar juh 900. Man kanske skulle ha drevat ner också nu när man har sånt ***** grepp så mattan knappt slirar längre :)

där har du problemet..dreva ner 2 - 3 kugg!!:beer:
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
fick en bättre beg rem idag för att prova. och den funka klockrent :) Ska köpa en rem så fort jag får råd.. kostar juh 850kr. Den jag har nu får duga så länge.

Till veckan ska jag också köpa ett drev med 2 mindre kugg.. va inte så farligt dyrt 300kr bara på m performance.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
ja, det är nästan ett måste att dreva ner minst 2 kugg när man sätter 44as matta.
Ja det är ett måste om du ska ha nån livslängd på remmen i fortsättningen och sätt dit en torque arm också så spar du motorfästena och håller linjeringen också ett måste.
Den kan man göra själv eller köpa om man inte kan eller har kunskaperna:hmmmm:

Passa på att vikta om den och byt primärfjäder enligt polaris så ska du ha Blue/White 120-310 alldeles för mesigt på en sån motor och matta!! Mera rätt almond/blue 150-310, almond/black 165-310 kanske kan vara för högt starttryck.
/
Bola...................
 
Last edited:

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
fick en bättre beg rem idag för att prova. och den funka klockrent :) Ska köpa en rem så fort jag får råd.. kostar juh 850kr. Den jag har nu får duga så länge.

Till veckan ska jag också köpa ett drev med 2 mindre kugg.. va inte så farligt dyrt 300kr bara på m performance.
Om du har 25/40 som är original med 76p kedja så kan du inte dreva 2 kugg på endast ett drev enligt polaris lista 25/42 NR, 23/40 NR
(not recomended) däremot 24/41=1,71 ok,
24/42= 1,75 ok, 23/42= 1,83 ok 23/43= 1,87 ok

/
Bola...............
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
äh, nog borde man ju kunna de. menar dom att vinkeln på kedjan blir för brant då eller varför kan man inte dreva 2 kugg på lilla ? tror de bara är att dreva 2 kugg och du lär nog inte få några problem, bara polaris som vill tjäna pengar skulle ja tippa på.
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Om du har 25/40 som är original med 76p kedja så kan du inte dreva 2 kugg på endast ett drev enligt polaris lista 25/42 NR, 23/40 NR
(not recomended) däremot 24/41=1,71 ok,
24/42= 1,75 ok, 23/42= 1,83 ok 23/43= 1,87 ok

/
Bola...............
Enligt m performance skulle det inte vara nå problem att dreva så.. Varför skulle det inte gå menar du?

äh, nog borde man ju kunna de. menar dom att vinkeln på kedjan blir för brant då eller varför kan man inte dreva 2 kugg på lilla ? tror de bara är att dreva 2 kugg och du lär nog inte få några problem, bara polaris som vill tjäna pengar skulle ja tippa på.
Jag tror också polaris vill tjäna pengar bara :p Det är dom duktiga på.
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
min 800a ves var hungrig på remmar.. variatorn var totalt slut i min iaf
Min verkar inte hungrig på rem.. bara det att förra va slut :p men det märks att jag måste dreva ner.. smyg körning = rem slirning. Måste hålla typ 10km/h för att det inte ska slira.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Min verkar inte hungrig på rem.. bara det att förra va slut :p men det märks att jag måste dreva ner.. smyg körning = rem slirning. Måste hålla typ 10km/h för att det inte ska slira.
okey men det blir ju roligare också med en nerdrevning :) billigaste trimmet i mina ögon ;)
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Enligt m performance skulle det inte vara nå problem att dreva så.. Varför skulle det inte gå menar du?



Jag tror också polaris vill tjäna pengar bara :p Det är dom duktiga på.
Du frågar en massa men dissar dom förslag du får, så gör som du vill och lycka till med remätningen (du fick en lösning på det) för den kommer att fortsätta:bootyshake:
/
Bola...................
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Du frågar en massa men dissar dom förslag du får, så gör som du vill och lycka till med remätningen (du fick en lösning på det) för den kommer att fortsätta:bootyshake:
/
Bola...................
Jag har aldrig sagt att den äter remmar? En rem kan väl ta slut nångång. Har kört ur 2 tankar nu på samma rem utan problem och det är inge fel på den heller. Min fråga från början va bara att jag tyckte det va konstigt med remmen som va slut att den funka så länge den va kall.