Slirar på remmen?

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Köpte mig en switchback 800 igår och hann knappt provköra den förutom på lite led då det var mörkt och närmare 30 minus.

Då tyckte jag att den gick fint (körde bara runt 30-40).
Nu idag när jag skulle fara ut en sväng så vill den inte gå fortare än kanske 50-60?!:mad2:

Öppnade huven och börja kolla på remmen och tycker då att den ser lite slak ut.
När jag trycker ihop remmen mot varandra så blir det ett glep på 2-3cm MAX.

Kan det vara så att den slirar på remmen eller är det något annat som det kan tänkas vara?
 

söderström123

Välkänd medlem
9 mar 2011
482
1
16
är inte så duktig på de där med variatorer och så men de kan hända att skivorna är fuktiga eller så kan de ligga gummi rester från remmen på dem, testa att göra rent dem så kanske de blir skillnad :)
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
måste ju sitta alldeles för lång rem på den om det bara blir 2 cm mellan när man trycker ihop remen. byt rem och justera in den rätt
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Var och köpte en ny rem av en polaris handlare igår , tryckte dit den och for ut och testa igen.
Dem vart mycket bättre men känns fortfarande som att det saknas 40-50 hästar till mattan.

Skotern varvar 7500 och det händer som inget speciellt.
Nu dock gick det att köra 120km/h (efter hård backe) i snön känns det som att den inte orkar med.
Kollade tändstiften och ena var vit så den får inte soppa där.

Rengjorde ventilerna och såg att det var hål i ena membranet.

Så lämnar tillbaka den imorgon då ägaren gick med på det.
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
men byt membranet... klart den får soppa, men en förgasarrengöring och rätt injustering så ska du se att den fungerar. 7500 i varv är inte rätt varv men skulle tänka mig du får tillbaka varven med ett nytt membran!
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Okej. Men hur mycket olja ska det samlas vid ventilera? För när jag tog lös dom så var båda membranen full med olja så det rann från dom
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Limmade ihop hålet enbart för att testa och det vart mycket bättre men inte klockrent så blir att beställa 2 nya membran . Sen så har jag ett till problem. När jag ska köra iväg så klonkar det till nånstans men bara då. Vad kan det va?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
klonkandet är kedjan som har ett litet slack, och när du bromsar så sträcker du kedjan åt "fel" håll för att den sedan ska vara sträck när du kör frammåt. samma sak om du har backat (om du har elback) så klonkar det till