Slitdelar boggie Viking 3

tinollas

Medlem
21 feb 2010
34
0
1
Rättvik
Hej!

Har börjat höra lite mystiska ljud från mattan. Tänkte om nån vet vad de vanligaste problemen är på själva boggien. Vilka slitdelar ska man kolla?
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Svår att säga när du inte uppger hur missljudet låter (vilket oxå kan vara svårt)

Börja med att hissa upp baken så att du kan dra mattan runt och inspektera denna samt kolla att den är centrerad och har rätt mattspänning
Kontrollera alla lager, vändhjul, löphjul och drivaxellager (går lätt samt fria från missljud), besvärligt javisst men ännu besvärligare med ett haveri ute i terränglådan

Har hast.mätaren slutat funka? det kan vara ett tecken att drivaxellagret på vänster sida har havererat
 

tinollas

Medlem
21 feb 2010
34
0
1
Rättvik
Tack för svar!
Jo det är svårt att beskriva ljud. Det närmaste jag kan säga är ett doft ljud, lite åt det smattrande hållet fast ändå inte, känns som ett "gummiljud" funderar på om det ligger åt nånstans, det är ju inte alltid det låter heller. Hastighetsmätaren funkar bra. Det här med mattspänning är intressant, hur vet man att det är rätt? Knep? Vet att man ska vrida samma antal varv när man släpper och spänner, men jag vet ju inte om förra ägaren varit så noggrann. Hur exakt måste detta vara, jättekinkigt eller skapligt ögonmått?
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Börja med att justera mattsp. så att nedhänget mellan mattan och slidesskenorna är ca 30-40mm, starta och kör mattan runt med baken upphissad, stäng av motorn, mät avståndet mellan vändhjulen och mattans ytterkanter, bör inte avvika mer än någon mm
Justera med matt sp. skruvarna tills du får lika avstånd på båda sidor, kolla därefter mattsp. igen
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Det är inte svårt alls, hur det är på Vikingen vet jag inte direkt men på vissa maskiner kan man byta slidsen utan att plocka ner boggien, man tar ut slidsen i mattluckorna. Annars får man ta ner boggien, inte svårt men den är lite tung på en typ Viking

Slidsen sitter normalt fästade med en skruv längst fram på skenan, med skruven demonterad är det bara att dra slidsen från skenan

Som du kanske vet så finns det som regel en slitagemarkerin utvändigt på slidsen, är du nere på den markeringen så byt, annars så kan det kosta multum
 

tinollas

Medlem
21 feb 2010
34
0
1
Rättvik
Hej igen!

Nu vet jag var ljudet kommer ifrån. Bakre fästet för mittersta dämparen, det fäste som sitter högs upp, tar i mattan. Så nabbarna i mitten har blivit skadade på respektive insida. Inte alltför illa tror jag. Jag kan inte se nån justering som skulle kunna hjälpa. Är det möjligen sidohjulen på den axeln (de som är rätt stora) som har blivit så pass nerslitna?
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Jag är inte ägare av någon Viking så jag vet inte exakt, men det finns något som ska begränsa fjädringsvägen, där bör du söka felet
Kan vara något som är sprucket, trasigt eller helt enkelt borta typ ballataremmar, kan oxå vara en stötdämpare av fel typ som medger för lång utfjädring. Antar att det är vid utfjädrad boggie det tar i mattan

Kolla alla infästningar mkt noga

Kolla här hur det ska se ut http://www.yamaha-motor.com/sport/parts/home.aspx

Att det skulle vara övre stödhjulen som är slitna anser jag som helt uteslutet
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Du har väl kollat och justerat mattspänningen som jag nämnt tidigare??
Kom att tänka på om mattsp. är så dålig att du får ett nerhäng på ovansidan
 

tinollas

Medlem
21 feb 2010
34
0
1
Rättvik
Har kollat mattspänningen. Var helt ok. Nån sa att det här fenomenet kunde uppstå om stoppbanden var slitna och uttänjda.
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Vet inte exakt hur det ser ut på vikingen men på en "normal" maskin har inte stoppbanden någon inverkan på det fel du beskriver
 

tinollas

Medlem
21 feb 2010
34
0
1
Rättvik
Hej igen! Nu har mysteriet förhoppningsvis fått sin lösning. Det visade sig att förra ägaren satt på en piratdämpare. Hade en kompis att kolla på den.
På viking -00 ska det sitta en böjd plåtbit vid bakre dämparfästet, som ska förhindra att mattan tar i fästet, det satt ingen sån på denna. From årsm. -01 sitter det hjul där istället.

Jag kollade pris och det var en viss skillnad, tänkte att det skulle vara bättre med hjul. Visar sig att de även bytt dämparmodell mellan dessa årsmodeller.
-00 med bygel 990:- + m
-01 med hjul 3070:- + m

Valet var enkelt. Ska komma den här veckan.

mvh
Stefan