Sliten variator

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Kollade igenom en skoter idag (Safari 400) och överlag så var den i rätt ok skick men en sak som inte var så bra var primärvariatorn.

Det var rejält med gummiavlagringar som vi tog bort med tvättsvamp och t-röd men när gummit var borta och man drog med fingret så kände man att det var "gropigt" längst ner (ca 3cm) där det hade slirat så troligen har dom dragit för tunga kälkar med den.

Hur allvarligt anser ni att detta är? Säljaren hävdar att skotern är i toppskick. Jag tänkte konsultera en auktoriserad lynxverkstad i morgon men spontant så känns det som den där variatorn är i behov av renovering.

Last edited:

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Var det rejäla gropar? Alltså ser du dom skarpt? Isf måste du nog byta variator.. mindre gropar som du känner med fingertopparna gör ingenting alls.. jag hade sådana på min Summit 800 04 när förra ägaren hade dragit kälke på låga varv

/F

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Man ser dom som färgskiftningar när man lyser där och när man drar med fingret, troligast är det en kälke som varit boven här också..

Insidan av variatorn var helt svart av gummi där groparna var.

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Hm det är skitsvårt att säga när man inte sett det själv, hade vela se såklart haha... men om du måste så känns det ju inte som att det är någon större fara.. men blir det som en "kant" eller vad vi ska kalla det så är det ju absolut inte bra, men en grop, njae, frågar du mig så är det nog ingen fara på taket

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Det är flera gropar efter varandra längst ner, men som sagt det är svårt att beskriva exakt och i princip omöjligt att försöka fota.