slp pipor på f7

wez

Välkänd medlem
27 dec 2008
428
0
16
tierp
hej
passar slp pipor från f7 -05 på en f7 -03??

de är olika beställnings nr på dom?

mvh johan
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
visste inte att slp hade olika skidor för olika maksinera? Skidsätena finns väll bara för det 4 stora? eller?

MIg veterligt ska "arctic skidsätena" passa på alla arctic"
 

wez

Välkänd medlem
27 dec 2008
428
0
16
tierp
hehe ja de blev nog lite fel:)

nån annan som vet? är alltså SLP RÖR till motorn jag vill ha:)
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
de som är är väl att 03an har förgasare? eller fanns väl två modeller.men kan vara att ena är till förgasare=)...

fast enligt mig borde de inte göra någon skillnad.. annars passformen och de är densamma då de är likadana chassin osv.'

är bara lite osäker på de där med EFIn osv...något du dock måste inhandla är Boondocker.
 

wez

Välkänd medlem
27 dec 2008
428
0
16
tierp
de är efi på 03orna med..
enligt tikka så är de inte behov an nån boondocker förens man är över 155hk..

nån som vet om jag behöver de?
 

boomer32

Välkänd medlem
1 jan 2005
368
1
16
Gällivare
Det som skiljer piporna är fästerna.
03-04 Kedjehus.
05-06 Diamonddrive.
Men motormässigt är de lika.
Den går säkert att göra om/tillverka nya fästen om piporna är till en 05a.
Och JA du måste ha Boondocker eller annan box som tillför mera bränsle.
 

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
Jag kör tvärtom, de gamla piporna på en 06;a.
Visst, jag fick flytta fästen och göra lite nya delar
då Slp inte har bästa passformen på F7;orna, oljebutten
och expansionskärlet gillar inte värmen.
Nu löste jag det med avgasbandage och aluminiumtejp.

Bromsade motor nu i veckan och kan inte vara annat än
nöjd med resultatet.
Boondocker och pipor inget annat.
http://www.ladda-upp.com/bilder/23773/dyno-graf

En bild på avgasbandaget.
http://www.ladda-upp.com/bilder/23288/heattape
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
kul intressant ! bromsningar å snyggt lindade pipor gillar jag ,
- hur mkt bränsle gav ni den ?
 

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
Jag slänger snart upp data på bromsningen.
Har revbensspäll i ungnen:rock:

ugnen skall det vara!
 
Last edited:

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
De flesta avråder dubbelpipor för ledkörning, men i mitt fall har
det fungerat klockrent. Jag körde i vintras med en rejäl safe setup
därför att jag inte hade bromsat.Jag märkte direkt att mellanregistret
sköt på som fan.Slp är ju inte specialiserade på Arctic cat såsom
tex D&D.Flera som har bromsat hos Mulle med monstertwinsen har
inte fått det att funka,kanske det måste till att porta för att
få det och fungera?

Nu kör vi i vinter, till våren fullportar vi och ser var gränsen går.(skämt åsido)
Ni vet hur det är-mycket vill ha mer.

Nu har jag fullt förtroende för Slp, orginaleffekten ökade mellan 10-15 pållar.
Nu är det ju olika mellan alla maskiner så vissa svarar bra på pipbyte andra
inte.Jag tror att jag hade tur att det fungerar så bra, vissa håller med.

Bromsdata.
http://www.ladda-upp.com/bilder/23777/dyno-data
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
på fullgas är det inga problem att få motorn att hålla , soppan på bromsningen ser ut att vara sänkt ca 10 % , en boondocker är iallafall att rekomendera då man vill jämna till std kurvan som är fet vid 7700 men men sänker flödet snabbt på högre varv , desutom kan dom stöka om mellanregisret som man vill kunna justera ...

en del av effekten kommer från nerbestyckningen å inte från piporna (gissar att du har minst -15 vid 7800 varv ?)

jag var med hos tikka å bromsade både slp å DD monster på en 03:a som var std å då gav båda strax under 150 men slp byggde effekten snabbare , jag lånade även ut mina monster till en kille som skulle köra vattencross men de funka inge vidare då den kändes alldeles för klen i mellanregistret , kunde säkert åtgärdas med variatorerna iofs ...
 

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
Jag var inte med på bromsningen,därför har jag inte inställningarna
på Boondockern här och just nu. Det är i åförsig ointressant
när alla motorer är olika. Hur enkelt är det inte att justera en efi
med Boondocker istället för att hålla på och *****s med
bensinspill och sönderdragna knogar under en förgasare?
Som Odysse sa,den mesta effekten kommer nog ifrån en väl justerad
bränslekurva,piporna gör nog mer rättvisa när man portar motorn.

Jag fetade på bränsekurvan ordentligt för att vara safe innan bromsning.
Ren fysik säger att (inte alltid) två pipor suger mer luft igenom motorn
(tvåcylindrig) och därför kräver mer bränsle.Det optimala blandningsförhållandet är 14 delar luft och 1 del bensin. Viktdelar då
naturligtvis.
Du skulle nog trivas bättre med en singelpipa och ett nytt grenrör. 150
hp är då ingen utopi.
 

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
på fullgas är det inga problem att få motorn att hålla , soppan på bromsningen ser ut att vara sänkt ca 10 % , en boondocker är iallafall att rekomendera då man vill jämna till std kurvan som är fet vid 7700 men men sänker flödet snabbt på högre varv , desutom kan dom stöka om mellanregisret som man vill kunna justera ...

en del av effekten kommer från nerbestyckningen å inte från piporna (gissar att du har minst -15 vid 7800 varv ?)

jag var med hos tikka å bromsade både slp å DD monster på en 03:a som var std å då gav båda strax under 150 men slp byggde effekten snabbare , jag lånade även ut mina monster till en kille som skulle köra vattencross men de funka inge vidare då den kändes alldeles för klen i mellanregistret , kunde säkert åtgärdas med variatorerna iofs ...
Vid 7800 hade jag +06.
Faktiskt så låg hela mappen på plus, inte minus någonstans.
Det här bevisar min teori att inga motorer är likadanna.
Vad lär man sig om detta, jo Bonndocker inställningarna är högst
individuella.Siffror som funkar i en maskin gör förmodligen inte det i den
andra.Gör er själv en tjänst och bromsa motorn och få rätta värden,nya kolvar och ev cyl.är bra mycket dyrare än ett par tre timmar i bänken.:ciao:
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
å de med std 43 psi bränsletryck ? mkt mkt ovanligt , du har en mappning som är 10% snålare än std , den enda jag hört rykten om som har en sedan 03 är en norrman och några i usa , du verkar ha en en sk 140 hk ecu , likt den 1000 ft box jag har, jag har bromsat ett 10-tal st 700 efi å den enda som skiljt sig märkvärt är min egen 04:a som var xtra fet