Slutar varva??

orca

Medlem
7 feb 2011
20
0
1
Jag har en skidoo mxzx 440 lc och den har gått bra fram tills igår. När man kommer över 7 000 varv orkar den inte varva längre. Lika om man ger full gas så brölar den bara. Kan det vara att den inte får tillräckligt med bensin. Bränslepumpen kanske??

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Kollat stiften hur dom ser ut? Hur mycket har den varvat förut? Är det bara i lössnön som den inte orkar eller är det även på led osv?

orca

Medlem
7 feb 2011
20
0
1
Den har varvat betydligt mer. Även om det är packad snö så liksom dör den om man trycker gasen i botten. Även från stillastående om jag ger full gas så tappar den orken. Släpper jag till halv gas så slutar den bröla och låter rent. Stiften ser ok ut. Kanske ska byta dem få se om den går bättre.

Jonas_105

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Fick du till motorn?? Vad va felet???
Jag har en likadan som bara vill varva max7800rpm. Den går rent upp till 7000 sen börjar den gå orent.

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Jag skulle gissa på att den får för lite bränsle. Skit i något munstycke, drar tjuvluft, dålig bränslepump eller läckande vevhus (packbox)???.
Går den riktigt bra om du släpper lite på gasen?

Jonas_105

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
bränsle får den. förgasarna är rengjorda. Jag har tom provat andra förgasare.
den går hur bra som helst ända upp till 7000rpm.
tror inte att den läcker i nån packbox men det tål att kollas på.

Vad händer om inte avgasventilerna öppnar sig? då bör den väl gå illa på toppvarven....

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.085
113
Stora Blåsjön
Visst har du primer på den?
Prova håll full gas, tills den slutar varva mer och prova sedan att pumpa lite på primern. Går den bättre då så får den för lite soppa, men troligen kommer den gå ännu sämre och då är det bara prova att bestycka ner den något.

Jonas_105

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Nu går den bra! :)
Visst var den alldeles för fett bestyckad! Satt 380 och original ska det sitta 290 :-/
mannen jag köpte motorn av sa att den var helt original men ICKE!

orca

Medlem
7 feb 2011
20
0
1
Har fortfarande problem med min 440 lc. Den vil inte varva över 7000. Då bara bööölar den och tappar orken. Hittade sprickor på vakuumslangen till bränslepumpen. Så nu hoppas jag att det är det som är felet. Lite för kallt att meka just för till fället.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
kan vara så att variatorerna vill ha en service, skulle först kollat sekundären och spänningen på fjädern. kan ha blivit alldeles för slak och då växlar den upp alldeles för fort. om du nu kollat allt på soppa och avgas sidan och konstaterat att det inte var nå fel där