Slutburk på MM700, inte låta högre, möjligt?

arctic_ante

Aktiv medlem
24 okt 2010
88
0
6
Kalix
Är ju jag som säljer burken! :D

Den satt på min MM då jag köpte skotern, lät inte så illa faktiskt men för mycket för min smak i alla fall. Men den är då grymt lätt!

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
519
1
18
Umeå
jag svetsade en egen av en simons 2,5" ljuddämpare. den minsta ovala dämparen.
den tkr jag låter lite om man kan köra försiktigt. haha.. men det är ju som svårt på en sån skoter :D det ska märkas då man är i farten

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Om man vill ha dom lite tystare på lägre varv så funkar det med att svetsa å göra ett "kors" i utblåset på burken. Gjort så på flera då man inte hört sig själv tänka på tomgång ens.

Även testat vrida "vingarna" lite på korset så de styr om avgaserna blir då ytterligare ngt. tystare.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Är ju jag som säljer burken! :D

Den satt på min MM då jag köpte skotern, lät inte så illa faktiskt men för mycket för min smak i alla fall. Men den är då grymt lätt!
Hehe, jaså det är du! :)
Jo jag vill gärna göra maskinen lite lättare, men bor i villaområde = det får absolut inte låta högre. Kanske en omöjlig kombo...

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Om man vill ha dom lite tystare på lägre varv så funkar det med att svetsa å göra ett "kors" i utblåset på burken. Gjort så på flera då man inte hört sig själv tänka på tomgång ens.
Även testat vrida "vingarna" lite på korset så de styr om avgaserna blir då ytterligare ngt. tystare.
Den lösningen har man ju sett på nån raggarracer. Funkar den? Blir det verkligen märkbart tystare?

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
På låga varv som sagt , "slår sönder" de värsta knattret men på fulla varv låter de lika illa.

Första mbrp burken ja hade satt på en zrt 800 men den behövdes inget kors på alls lät inte spec. mycket på tomgång tex. men på dom blir de ju en collektor före burken från 3 rör till 1 så de kan hände de slår sönder lite ljud redan där.

Byggde sedan om den burken å hade på en zr 700 å de gick fan inte att stå bredvid på tomgång ens, därav testades korset första gången för att få ner ljudnivån lite å skona iallafall grannars öron.

arctic_ante

Aktiv medlem
24 okt 2010
88
0
6
Kalix
Jag är skeptiskt till eftermarknads slutburkar, visst det är ju skönt ljud i vissa och sparar vikt. Men jag upplevde att min skoter gick sämre med MBRP burken.
Tappade kraft på höga varv, därför kör jag med original nu istället. Hade en Lynx RAVE 800-02 (vad tänkte jag med?? :D) för 2år sen, hade en slutburk på den (nämner inget märke) men den gick som en påse nötter med burken på jämnfört med original så den gjorde jag mej av med fort.

On topic: En del tillverkare av slutburkar gör ju två versioner, Race och Trail. Trail sägs ju ska låta mindre, såg att bl.a MBRP gör sådana.. Kostar dock 3600kr nya (i sverige).
Kanske finns fler som gör tystare burkar??

Last edited: